Spoga+gafa: grootste tuin- en lifestylebeurs

Spoga+gafa: grootste tuin- en lifestylebeurs

Alle trends en noviteiten op het gebied van outdoor zijn in de eerste week van september te zien op de spoga+gafa tuinbeurs in Keulen. De grootste tuin- en lifestylebeurs ter wereld is specifiek gericht op de vakhandel. Meer dan 2.000 exposanten uit 60 landen presenteren de laatste trends en innovaties voor het outdoorseizoen 2018/2019.

“Het succes van de spoga+gafa is gebaseerd op het brede aanbod aan tuinproducten. De thema-eilanden, bijzondere shows en een evenementenprogramma zijn de pluspunten van de jaarlijks terugkerende beurs”, aldus Katharina Hamma van de Kölnmesse. “Het grote aantal internationale exposanten en professionele bezoekers onderstreept de wereldwijde positie als de centrale ontmoetingsplaats voor de branche.” De spoga+gafa beurs vindt plaats in tien hallen die verdeeld zijn in vier segmenten. De thema-eilanden POS Green Solution Islands en de Outdoor Kitchen World zijn uitgebreid. Een andere reden om de beurs te bezoeken is de trendshow in het segment Garden Unique.

Beurs met vier segmenten

1 Buitenleven

Meubels voor buiten, decoratie en sport en spel vormen het grootste gedeelte van de beurs.

2 Tuinverzorging en –onderhoud

Alles over planten, groen en verzorgingsproducten.

3 Barbecue

Inclusief een outdoor Barbecue Park.

4 Kwaliteit en design Designers presenteren hun exclusieve buitenmeubelen.

Buitenleven

Met 121.000 vierkante meter heeft het segment ‘Garden Living’ de meeste vierkante meters op de beurs. Deze assortimentsgroep biedt een compleet overzicht van het thema ‘leven in de tuin’. Bezoekers vinden hier tuinmeubilair, decoratie en nieuwtjes op het gebied van sport en spel en camping en vrije tijd. Een opvallende trend is dat het aantal merken bij het thema ‘lifestyle in de tuin en aan de tuintafel’ nog steeds toeneemt. Het segment Garden Unique is sterk afgestemd op garden living, in het middelpunt van deze hal staan de presentaties van de luxere outdoormeubels.

Tuinverzorging en –onderhoud

Het segment Garden Creation & Care vormt de groene long van de spoga+gafa-beurs. Behalve machines, gereedschappen, tuinuitrusting en de nodige accessoires voor de aanleg en verzorging van tuin en terras, vinden bezoekers hier ook alles over het thema ‘Levend groen’ en het opkweken en de teelt ervan.

Barbecue en grill

In de twee hallen 7 en 8 en het buitengedeelte staan alle mogelijke producten en toepassingen op het gebied van grill en BBQ. Daarmee is spoga+gafa tegelijkertijd de grootste grillbeurs in de wereld. Culinaire liefhebbers vinden er niet alleen de nieuwste producten om buiten te grillen, maar ook live kookshows, grillaccessoires, sauzen en specerijen. In hal 8 worden de populaire buitenkeukens gepresenteerd in de Outdoor Kitchen World. Hier vinden bezoekers strakke en moderne meubels, accessoires en apparaten van uiteenlopende aanbieders van buitenkeukens, van exclusieve fabrikanten tot de hardlopers. In het centrum van deze presentatie staan de interactieve kookshows.

Trend- en designshow

De organisator van de beurs geeft de laatste meubeltrends een aparte plek. Op meerdere producteilanden in het segment Garden Unique staan de outdoormeubels gepresenteerd, die voor het seizoen 2018/2019 trend- en koersbepalend zullen zijn. De focus ligt op materialen en functionaliteit. Daarbij gaat het om innovatieve producteigenschappen, nieuwe combinaties en duurzaamheid, maar ook om comfort en ergonomie, flexibiliteit en multifunctionaliteit. Deze trendshow wordt verzorgd door internationale branchedeskundigen uit de sectoren design, handel, hogeschool en trendwatchers. Een speciale show met de titel ‘Icons of Outdoor Furniture Design’ laat een tijdreis zien langs de meest verkochte producten van exposanten.

Thema-eilanden

Innovatieve technologieën en slimme oplossingen voor buitenverlichting, gazonverzorging en irrigatie staan centraal bij de Power Place Akku en Smart Gardening World. Dat dit een groeiend aanbod is blijkt wel uit het feit dat het beursoppervlak met circa 50 procent gegroeid is in vergelijking met het afgelopen jaar. Voordrachten over actuele technologieontwikkelingen, productnieuwtjes, relevante handelsthema’s en een praatprogramma met beslissers uit de smart- en accuwereld vullen het aanbod van de exposanten aan. Exposanten uit de sectoren grondsoorten, turf, mest, substraten, planten en plantenbescherming staan in de passage van de hallen 4 en 5.

POS Green Solution Islands

Alle trends op het gebied van planten staan bij de POS Green Solution Islands. Liefhebbers van groen vinden hier inspiratie en duidelijke voorbeelden voor aanpassing van de winkelvloeren van tuincentra en bouwmarkten. De themaruimtes laten thema’s voor consumenten zien, waarmee hij zijn wanden van de tuin of terras kan versieren. De thema’s van de POS Green Solution Islands voor dit jaar zijn ‘Grab & Go’, ‘Living with plants’, ‘Homemade’, ‘Upside Down’ en ‘The Planthunter’. De dynamiek op de woningmarkt leidde in 2017 tot forse omzetgroei bij de tuinbranche, volgens marktonderzoeker GfK. De totale omzet in tuinartikelen steeg met ruim 7% naar 3,9 miljard euro. De jaarcijfers tonen ook aan dat de online omzet blijft toenemen en dat het marktaandeel van fysieke winkels onder druk staat. Tuincentra die on- en offline combineren profiteren het meest van de groei.

Volledig uitgeruste buitenkeukens worden moderner en steeds geavanceerder. Modulaire oplossingen zijn vaker te vinden, waarbij een combinatie van grill, spoelbak en werkblad mogelijk is. Daar horen ook stijlvolle accessoires bij, die het vlees of de groente extra zacht smoren. Ook het thema ‘roken’ blijft in trek en is vaak terug te vinden in de apparaten, die vaak ook andere grill- en bakmogelijkheden bieden. Daarin zijn slimme oplossingen verwerkt, bijvoorbeeld thermometers die met een app worden aangestuurd. Voor de barbecue verbreedt het aanbod van accessoires steeds meer, met hippe leren schorten, stevige houten planken en fijne messen. Merken zorgen ervoor dat bakken steeds meer een lifestyle-ervaring is geworden, dat blijkt ook wel uit verschillende televisieprogramma’s waarin de barbecue centraal staat. Ook zijn producten steeds meer afgestemd op verschillende doelgroepen. Nieuw daarbij zijn verplaatsbare oplossingen - voor een picknick in het stadspark - of mobiele varianten, zoals een barbecue met grotere wielen om deze eenvoudiger te verplaatsen.

Beurs Tuin- en lifestylebeurs spoga+gafa

Datum Zondag 2 tot en met dinsdag 4 september 2018

Openingstijden Zondag en maandag: 9 tot 18u.
Op dinsdag 9 tot 17u.

Plaats Cologne Exhibition Center, Duitsland

Aantal hallen 10

Aantal exposanten 2.100 uit 60 landen

Meer informatie www.spogagafa.com

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief