Een uitgekiende innovatie-challenge van nauwe samenwerking met experts van AkzoNobel (producent van onder andere Flexa en Sikkens) heeft  deuren geopend voor een aantal startups – waaronder de
Nederlandse QLayers en Alucha Recycling Technologies – om hun innovatieve ideeën verder uit te werken.

Deze partijen hadden samen met drie buitenlandse deelnemers de beste ideeën van alle startups die meededen aan AkzoNobels ‘Paint The Future Startup Challenge’. AkzoNobel lanceerde dit jaar de eerste  editie van deze challenge om ideeën en kant-en-klare concepten te verzamelen ‘outside-the-can’ van AkzoNobel. Klaas Kruithof, Chief Technology Officer van AkzoNobel zegt het zo: “De toekomst is een blanco canvas. Deze challenge is een geweldige kans om ons te helpen dat canvas te beschilderen.”

Slimme coatings
En wie waren dan de winnaars van die vijf maanden durende challenge? Slimme coatings van SAS Nanotechnologies, een geautomatiseerde printkop voor het coaten van grote oppervlakken van QLayers, di-blok polymeren die oppervlaktes nieuwe functionaliteit geven van Interface Polymers, de autonome drone van Apellix en de oplossing van Alucha Recycling Technologies voor het omzetten van afval in bio-oliën en mineralen.
Daarnaast heeft challenge-partner KPMG de digitale oplossingen van Octo bekroond met de KPMG Scale-up Award om hen te helpen hun bedrijf te laten groeien.

Samenwerking is wat we nodig hebben
“We kijken uit naar onze samenwerking met de ontvangers van de Paint the Future Awards, waaronder de Nederlandse startups QLayers en Alucha”, aldus Klaas Kruithof, tevens voorzitter van de Paint the Future-jury.
Josefien Groot, CEO van QLayers: “We hebben hier hard voor gewerkt en deze samenwerking is precies wat we nodig hebben. Samen met AkzoNobel delen we dezelfde klanten maar met onze applicatie en de coatings van AkzoNobel kunnen we nog meer waarde creëren.”
 
Cool groen bedrijf
Hans Cool, CFO van Alucha: “Het is geweldig dat een cool groen bedrijf als dat van ons kan helpen de verfindustrie werkelijk circulair te maken. We hebben voornamelijk ervaring in de papierindustrie, dit is onze eerste maal in de coatingindustrie, we hebben heel veel geleerd, er is veel kennis ter beschikking gesteld. Over een jaar bouwen we dankzij de steun van AkzoNobel ‘s werelds eerste installatie die circulair mineraal gaat produceren.”
Marieke Dijksma en Tara Campagne, co-founders van Octo: “Onze klant wilde meer weten over hun gebouwen om slimmere beslissingen te kunnen nemen over het onderhoud. Ik hoop dat we over een jaar internationaal uitbreiden, maar nog steeds dezelfde Octo-spirit hebben!”  

“Driedaagse pressure cooker vol energie”

Raymond Vlietstra, Key Accountmanager DIY van AkzoNobel heeft als kennis­accelerator deelgenomen aan de sessies waarin de finalisten door AkzoNobel zijn meegenomen in de wereld van de paints- en coatingindustrie.
“Prachtige en krachtige bijeenkomsten waarin de startups in korte tijd alle benodigde en gewenste informatie kregen over alle facetten van ons vak. Van finance tot supply chain, legal en marketing. Onze specialisten brachten hun kennis in en zo ontstond samen met de deelnemende startups een driedaagse pressure cooker.”

Volgens Vlietstra een bijzonder effectieve manier om de ideeën van de startups in korte tijd klaar te stomen voor markt­introductie van het product of de dienst. “Het doel van deze drie dagen was echt het accelereren van de plannen en gezamenlijk kijken hoe we ze up en running kunnen krijgen.”

Marktonderzoek
Volgens Vlietstra kregen de startups tijdens de drie dagen zoveel inhoudelijke kennis voorgeschoteld dat ze daarmee meteen een grote voorsprong krijgen op anderen. “Als ze deze informatie via gewoon marktonderzoek moeten verkrijgen, hebben ze daar zeker een jaar voor nodig. Wij hebben ze de kans geboden om in korte tijd met een wereldwijde speler op de paints- en coatingmarkt samen te onderzoeken hoe we hun product of idee zo snel en goed mogelijk naar de markt kunnen brengen. Dat zijn geweldige kansen. Voor de startups, maar zeker ook voor ons.”

Nieuwe technologie
Volgens Vlietstra biedt een challenge als deze AkzoNobel de gelegenheid om kennis te maken met nieuwe technieken en technologie. “De startups denken op een andere manier en kijken anders tegen de markt aan dan wij. Dat kan ons ook nieuwe inzichten opleveren. Bovendien kan het ons helpen in het realiseren van onze doelstellingen, bijvoorbeeld op het gebied van sustainability en onze footprint. Daarom ben ik ook zo gecharmeerd van het concept van Alucha. Mineralen en bio-olie gewonnen uit afvalstromen in de papierindustrie. En Alucha verlost de papierindustrie van een deel van de afvalstroom.”

Profiteren
De oplossing van Alucha is overigens niet de uitgesproken favoriet van Vlietstra. “Die heb ik ook niet echt. De geautomatiseerde spuitkop van QLayers vind ik ook een geweldig voorbeeld van duurzaam denken. Die manier van verfspuiten van verf kan van grote waarde zijn omdat daarmee veel zuiniger verf opgebracht kan worden. Dat scheelt uiteindelijk verf en grondstoffen en dat maakt de industrie dus duurzamer. Ook daarvan kunnen wij profiteren.”
Maar ook bij de overige finalisten en deelnemers zaten volgens Vlietstra ideeën die zeker kansrijk kunnen zijn.
Hoe snel we de nieuwe concepten daadwerkelijk op de markt zien, durft Vlietstra niet te zeggen. “Dat hangt af van de schaalbaarheid en zal per idee verschillen. Ik denk dat sommige ideeën binnen een jaar wel geïntroduceerd kunnen worden, andere zullen een langere voorbereidings- en ontwikkeltijd nodig hebben.”

160 wereldwijde ideeën
Tijdens de challenge werden 160 ideeën ingezonden vanuit alle delen van de wereld. Eenentwintig startups werden uitgenodigd om in Amsterdam hun ideeën verder uit te werken voor hun laatste pitch aan de jury. Alle deelnemers aan de finale kregen toegang tot kennis, expertise en contacten waarmee ze hun ideeën verder kunnen ontwikkelen.

AkzoNobel Decorative Coatings, Sassenheim, 071.308.23.44, Doehetzelf.TV@akzonobel.com, www.akzonobel.com/nl