Karwei geeft zichzelf de tijd om het nieuwe concept goed te laten functioneren en goed te evalueren. Het is een behoorlijk stevige keuze om in te zetten op de vier speerpunten van verlichting, wand, raam, vloeren. Daarmee gaat Karwei bewust de concurrentie aan met de woninginrichtingszaken, maar dan op een lager – toegankelijker - prijsniveau. De eerste resultaten zijn beter dan verwacht.

Karwei-directeur Machiel van der Sluis: “Met onze keuze spelen we in op de markt. Speciaalzaken in verlichting bestaan bijna niet meer. Daarom durf ik gerust te zeggen dat wij - na Ikea - de grootste verkoper van verlichting zijn. Als de woonbranche bijvoorbeeld 15% meer verlichting verkoopt, groeien wij over de hele Karwei-organisatie even hard mee.”

Over cijfers gesproken: de resultaten van het nieuwe concept zijn nog beter dan Karwei zelf al had verwacht. Vromans noemde voor zijn winkel in Goirle in MIX al 15% meer omzet en 1,5% meer marge in geld. “Hij zit niet zo ver van de resultaten van Uden af”, zegt Van der Sluis. “De conversie is verhoogd en de rotatie ging omhoog van 2,5 naar 5, deels door voorraadsanering.”

Over de gemiddelde besteding is moeilijk iets algemeens te zeggen, aldus Van der Sluis. “We weten het meeste van Uden. Maar daar hadden we al veel lokale klanten met kleine aankopen. Die klanten weten ons nog steeds te vinden voor die klusboodschappen. Maar daarnaast hebben we daar nu veel nieuwe klanten met beduidend grotere bonnen.”

In MIX 2017-4 publiceren we een uitgebreid interview met Karwei-directeur Machiel van der Sluis. Hij praat onder andere over het rendement van meer personeel en over de onderhuidse Karwei-ombouw.