Sigma Coatings heeft een nieuw kleursysteem dat bestaat uit meer dan 2.000 zorgvuldig geselecteerde kleuren. Het intuïtieve kleursysteem neemt de gebruiker mee op een zoektocht naar de juiste kleuren. Of het nu gaat om een kamer, een dierbaar meubelstuk of een volledig huis, het uiteindelijke doel is het ontdekken van een persoonlijke stijl.

Het nieuwe kleursysteem biedt dan ook veel meer dan alleen inspiratie legt Sabine Schermerhorn (International marketing) van PPG uit. “Consumenten vinden het lastig om een kleur te kiezen of een kleurcombinatie samen te stellen. Door een combinatie van verschillende middelen, bieden wij de consument de handvatten om tot de juiste kleurkeuze en kleurcombinaties te komen.”

Kleurcombinaties maken wordt makkelijker
Om dit te realiseren ondersteunt het Sigma Coatings kleursysteem de vuistregel 60-30-10. Met dit principe is het makkelijk om een eigen kleurenpalet samen te stellen. Het principe gaat uit van een kleurenplan dat gebaseerd is op drie kleuren, die in verschillende verhoudingen toegepast worden in de ruimte. Dit werkt als volgt:
•    De basiskleur wordt in ongeveer 60% van de ruimte toegepast en bepaalt de algemene sfeer in de ruimte
•    30% van de ruimte wordt opgevuld door een nuancekleur
•    De finishing touch, een accentkleur, is voor ongeveer 10% aanwezig in de ruimte en zorgt voor de juiste balans

Schermerhorn: ”Je kunt dit via een kleurenstrip doen, waarbij de bovenste vier kleuren gebruikt worden voor de 60%, de twee volgende kleuren voor de 30% en de onderste voor 10%. Maar omdraaien kan natuurlijk ook.” Volgens haar krijgen consumenten hierdoor een goede en logische kleuropbouw en een eindresultaat dat bij hun past. “Voor een combinatie van verschillende kleuren kun je het principe ook toepassen door verschillende strips met elkaar te combineren.  Zo stel je op een inventieve manier je eigen kleurcombinaties samen en word je geholpen met het kiezen van je eigen persoonlijke kleurpallet.”

Handige kleurenwaaier
“Het Sigma Coatings kleursysteem bevat naast het 60-30-10 principe verschillende ondersteunende tools, waaronder een kleurenwaaier met meer dan 2.000 kleuren”, legt Sophie El Boushy (Shopper Marketeer VBS) uit. “Elke pagina in de waaier bestaat uit zeven tinten die perfect op elkaar aansluiten. Hierdoor is het gemakkelijk om het 60-30-10 principe toe te passen. Door de intuïtieve indeling van het systeem en de waaier is het voor de gebruiker eenvoudig om de juiste kleuren voor zijn of haar interieur project te kiezen.”

Sigma kleurkaarten trendpalet
“Omdat de 2.000 kleuren voor sommige te veel keuze biedt, hebben we ook een Sigma kleurkaart ontwikkeld. Hierop staat een selectie van de 147 populairste en tijdloze kleuren, inclusief opliggende kleurstaaltjes. Ook hierbij kan het 60-30-10 principe weer gemakkelijk worden toegepast.” Om een consument op weg te helpen is de kleurkaart uitgebreid met verschillende combinaties. “Winkeliers kunnen deze Sigma kleurkaart meegeven aan consumenten of gebruiken om hen te helpen met het maken van de uiteindelijke kleurkeuze.”

Sigma Colour reader
Om de consument verder te ondersteunen bij het kiezen van kleur is de Sigma Colour Reader ontwikkeld. Hiermee kies je gemakkelijk de juiste kleur op basis van een afbeelding, stuk behang of accessoire. De reader is zeer nauwkeurig en alle kleuren zijn dan ook terug te vinden in de verschillende waaiers, waarna ze direct mengbaar zijn. Inmiddels werken veel winkels met deze specifieke kleurtools en de reacties zijn positief. “Er is behoefte aan ondersteunende tools op het gebied van kleur en inspiratie en PPG is dan ook volop in ontwikkeling om hierin een partner voor de winkeliers en consument te zijn.”