Zevij_Necomij_Olaf_de_Boer_DSC_3104

Zevij-Necomij gaat geen bakstenen en isolatie inkopen

Ondanks de groei van het aantal bouwmaterialen-leden gaat inkoopcombinatie Zevij-Necomij geen dakpannen, bakstenen en isolatiemateriaal inkopen. Aldus directeur Olaf de Boer.

Onder Zevij-Necomij's klanten vinden we ook steeds meer bouwmaterialenhandels en houthandels. Bouwmaat was de eerste ‘vreemde eend in de bijt van voornamelijk ijzerwarenhandelaren die Zevij-Necomij vormden. DSG en Stiho waren al lid via Giebels. En sinds 2021 zijn ook Veris en Sakol aangesloten. Is dat fijn, of juist niet? “Nou”, zegt De Boer, “we hebben de ambitie om te groeien en alleen al in dat kader is het fijn om zulke klanten erbij te hebben. Zij brengen een extra volume waar onze ijzerwaren-klanten van meeprofiteren. En natuurlijk concurreren ze met elkaar in de markt. Maar dat doen de ijzerwarenklanten onderling ook.”

Zevij_Necomij_Olaf_de_Boer_DSC_3098

“De vraag om bakstenen en dakpannen hebben we nog niet gehad. Wij zijn sowieso van ‘schoenmaker blijf bij je leest’”

Gedwongen winkelnering?

Toch dreigt daar ook een struikelblok. Standaard heeft een organisatie als Zevij-Necomij namelijk in zijn reglementen staan dat omzet bij aangesloten leveranciers via de inkoopcombinatie loopt. En hoe zit dat dan met bakstenen, dakpannen en isolatie voor de bouwmaterialenhandels? “We zien inderdaad groeikansen in categorieën waar we nog niet zo veel in doen. Maar we gaan vooral dat doen waar we onze klanten echt mee hélpen en waar we goed in zijn. Dus geen gedwongen winkelnering. Als ze met de vraag komen om bakstenen en dakpannen in te kopen, zullen we daar niet direct nee opzeggen, maar het moet toegevoegde waarde opleveren voor alle partijen anders heeft het geen zin. Maar die vraag hebben we niet gehad en daarom gaan we het niet doen. We zijn sowieso van ‘schoenmaker blijf bij je leest’ en hebben nog veel groeikansen in assortimenten dichter bij ijzerwaren en gereedschappen. Al kan dat altijd veranderen, als er in de markt iets verandert. Maar het startpunt blijft altijd onze klant. Altijd.”

Dit is een fragment uit een uitgebreid MIXpro-interview met Zevij-Necomij's directeur Olaf de Boer.

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee