Onlineverf_Harmsen_en_van_Buseck_DSC_0235

Waarom Olijslager instapte in Onlineverf

Bijna geruisloos nam Olijslager vorig jaar een aanzienlijk belang in Onlineverf. We gingen in gesprek met Robert van Büseck en Jan Willem Harmsen over de achtergronden van deze samenwerking in het hart van de verfmarkt.

De veranderende dynamiek in de Nederlandse verfmarkt is voor Jan Willem Harmsen (38) een van de ontwikkelingen die geleid hebben tot de instap van Olijslager in zijn bedrijf Onlineverf. “Het is belangrijk om steeds meer bij elkaar te brengen, een steeds grotere partij te zijn om je te handhaven in deze sector. Het volume gaat steeds meer richting online spelers, maar tegelijkertijd zien we dat de fysieke retail onmisbaar is bij een product als verf.” En precies daarop speelt Onlineverf in met een hybride model dat zowel online groei als de positie van fysieke verfwinkels versterkt.

Onlineverf_Harmsen_en_van_Buseck_DSC_0305

Participatie volgt na afscheid Comafin

De samenwerking tussen Olijslager en Onlineverf kwam tot stand in januari 2024, toen Comafin – franchisegever van formules als Thuisin – uitstapte. Jan Willem Harmsen besloot zich te bezinnen op de toekomst. Harmsen: “Toen kwam de vraag: wat is handig om te doen? Of ik kocht Comafins aandelen zelf terug, of ik ging op zoek naar iemand die zou kunnen helpen bij de volgende stap in de markt.”

Van Büseck (53) had precies op dat moment tijdens een strategische managementteam-vergadering de taak op zich genomen om te onderzoeken hoe Olijslager actiever moest omgaan met de toenemende digitalisering in de markt. “De markt verandert. Hoe leuk is het als we zelf de markt kunnen veranderen of daar een bijdrage aan kunnen leveren? Je kunt heel erg je best doen om de markt eigen te maken, of je kunt op een rijdende trein stappen,” legt hij uit.

Onlineverf_Harmsen_en_van_Buseck_DSC_0263

Dit kwam allemaal samen toen Harmsen Olijslager bezocht en Van Büseck hem langs de neus weg vroeg of hij misschien kon participeren. En zo sloegen ze handen ineen, werd Onlineverf in één keer onderdeel van een veel grotere groep en kreeg Olijslager er een online tak van sport bij en profiteren ze allebei van een veel groter volume.

Participatie via aparte BV

De investering in Onlineverf verloopt via een speciaal opgezette participatie-bv van Olijslager, genaamd Olpar (Olijslager Participaties). Hiermee investeert het bedrijf in ondernemingen die ondersteunend zijn aan het primaire bedrijf, de gespecialiseerde groothandel. “Naast Onlineverf participeren we onder andere in een meubelspuiterij, twee Hubo’s, een Decokay en een Decorette, een vastgoedadviesbedrijf en een bedrijf dat opleidt en uitzendt,” vertelt Van Büseck. “In alle participaties hebben we een minderheidsaandeel, wat ook aansluit bij de wens van Jan-Willem om de meerderheid van de aandelen in zijn onderneming te behouden. Zo versterken we onze eigen organisatie, maar ook de ondernemer die door onze samenwerking verder kan met zijn of haar bedrijf.”

Onlineverf_Harmsen_en_van_Buseck_DSC_0251

Brug tussen online en offline

Het businessmodel van Onlineverf gaat uit van een hybride aanpak waarbij de onlineverkoop niet concurreert met de fysieke winkels, maar deze juist versterkt. Onlineverf werkt met een franchisemodel waarbij bestaande verfwinkels kunnen aansluiten. Inmiddels telt het netwerk 26 aangesloten winkels, met een verwachte uitbreiding naar 40 winkels om landelijke dekking te realiseren.

“De grootste bedreiging voor winkels is online, en de grootste kans voor online zijn die fysieke winkels. Met onze hybride gedachte kunnen we een oplossing bieden voor onze klanten,” stelt Van Büseck. “We zijn geen concurrent van de winkeliers, maar we hebben een oplossing voor ze. We kunnen hen als lokaal ondernemer versterken in hun online ondernemerschap.”

Onlineverf_Harmsen_en_van_Buseck_DSC_0236

Positief voor franchisenemers

De aangesloten winkels fungeren als servicepunten voor de webshop, wat volgens de initiatiefnemers leidt tot meetbare positieve resultaten voor de deelnemende ondernemers, zegt Harmsen. “We zien toenemende traffic in de fysieke winkel, groei in omzet, ook in de winkel, vergroting van het verzorgingsgebied en toegang tot een inzichtelijk dashboard met verkoopgegevens.”

“En als we een nieuwe franchisenemer aansluiten, zien we in dat verzorgingsgebied direct groei. De ondernemer ziet dat zelf ook , want we werken met een dashboard,” aldus Harmsen. “We zien dat winkels die zich bij Onlineverf aansluiten, weer fysieke verkoopgroei realiseren. En zo maken franchisenemers een eind aan een langer durende neergaande trend. Bovendien bieden wij interessante inkoopcondities aan de deelnemende winkels.”

Verschuiving b2b-b2c

Een van de strategische redenen voor de samenwerking is de veranderende grens tussen zakelijke- en consumentenmarkten. “Een vraag binnen ons bedrijf was: hoe gaan wij om met de verdere digitalisering van onze markt? Dat speelt concreet bij ons, omdat wij ook distributeur zijn voor retailers in Noord-Nederland. Die offlinemarkt wordt kleiner, die verschuift,” legt Van Büseck uit.

“Wat is nog b2b en wat is nog b2c? Hoe loopt het langs elkaar heen, of hoe vloeit het in elkaar over? De markt verandert, en daar willen we op inspelen,” voegt hij toe. De combinatie van Onlineverf’s digitale expertise en Olijslagers groothandelsnetwerk biedt volgens beide heren allerlei mogelijkheden in deze dynamische markt.

Kruisbestuiving

De samenwerking levert volgens beide partijen bijvoorbeeld voordelen op op het gebied van assortiments­uitbreiding. “Jan-Willem heeft toegang tot nieuwe assortimenten. We kunnen heel veel dingen proberen zonder dat er meteen kapitaalbeslag in het bedrijf Onlineverf ligt,” vertelt Van Büseck. “Zo ontstaat er ontzettend veel kruisbestuiving en verrijking van assortimenten op een heel laagdrempelige manier.”

“Laten we wel wezen, een andere sterke formule voor echte verfwinkels is er toch niet meer”

Deze voordelen werken twee kanten op. Waar Onlineverf profiteert van het netwerk en de inkoopvoordelen van Olijslager, kan Olijslager inspelen op de online ontwikkelingen in de markt en nieuwe product-marktcombinaties testen.

Scepsis overwonnen

De samenwerking werd volgens beide partijen in het begin met enige scepsis bekeken door grote verfmerken. Olijslager is een grote PPG-partner, Onlineverf is ook sterk Akzo-georiënteerd. “In het begin was er wat terughoudendheid, wat begrijpelijk is in een veranderende markt waar allerlei dwarsverbanden en samenwerkingen ontstaan,” geeft Van Büseck toe. “Ik kan me voorstellen dat je als fabrikant denkt: wacht, wat gebeurt daar? Waar gaat dit heen?” Die scepsis is volgens beide ondernemers inmiddels verdwenen.
“We groeien met beide fabrikanten,” benadrukt Harmsen. “Alle twijfel die bestond, is intussen weg.
We hebben meteen duidelijk gemaakt aan al onze grote leveranciers: ons doel is continuïteit in de volle breedte, niet om focus op één onderdeel te leggen.”

Toekomstvisie

Hoewel beide ondernemers aangeven geen vastomlijnde toekomstvisie voor over vijf jaar te hebben, zien ze wel duidelijke trends in de markt. “De grootste verandering die aan de toekomst zit, zijn de gesprekken die we met elkaar hebben over wat straks nog b2b is, wat b2c is, en wat online of offline is,” vertelt Van Büseck.

“Winkels leven niet meer alleen van consumenten, maar proberen ook zakelijke klanten te trekken voor extra dekking. Schilders willen niet met een tasje van een consumentenwinkel bij hun klant aankomen, maar omgekeerd zie je dat winkels proberen die schilder aan te trekken. Dit gaat binnen nu en vijf jaar behoorlijk veranderen. Maar hoe precies, dat weet ik echt niet.” Harmsen: “Als je vraagt wat is nou het eindpunt, weet ik het ook niet. Ik weet ook niet hoe dat er over drie jaar uitziet. Ik heb geen flauw idee. Maar er zit ook niet zo’n groot plan achter van daar moeten we uitkomen. Nee, we willen een goed hybride model neerzetten. Waarbij we die combinatie kunnen maken tussen online en offline. Daar zijn we mee bezig.”

Onlineverf_Harmsen_en_van_Buseck_DSC_0327

Kwaliteiten versterken samenwerking

De ondernemers geven aan dat hun verschillende kwaliteiten de samenwerking versterken. “Wat ik van Jan-Willem heb geleerd: onbevreesd zijn. Hij bedenkt iets, probeert het, en met een glimlach overtuigt hij mensen,” vertelt Van Büseck. “Als je het maar respectvol doet, mag je ook een fout maken.”

Harmsen waardeert op zijn beurt Van Büsecks ondernemerschap: “Ik heb bewondering voor hoe Robert zijn bedrijf heeft uitgebouwd en de gedachte daarachter. Dat vind ik heel knap.”

Beiden delen een enthousiasme voor nieuwe ideeën en ontwikkelingen in de markt. “Als je ons vrij zou laten, dan zouden we heel veel nieuwe dingen ontwikkelen,” zegt Harmsen. “Soms moeten we positief geremd worden, want je kunt niet alles doen, maar je wilt wel alles doen.”

Versterking ondernemerschap

Als ultieme doelstelling voor de komende jaren noemt Van Büseck: “Het liefst heb ik dat we over vijf jaar een groep winkelierondernemers hebben die zeggen: De keuze om franchisepartner te worden van Onlineverf is voor mij de perfecte beslissing geweest. Ik heb weer zin gekregen in mijn ondernemerschap”. “Ik zie nu dat online geen bedreiging was, maar een kans om fysiek ook weer verder te gaan. En laten we wel wezen, een andere sterke formule voor echte verfwinkels is er toch niet meer?”

“Het wordt weer leuk voor die ondernemer,” vult Harmsen aan. “In plaats van het chagrijn van de klanten die zeggen: ‘hoezo zo duur, online is het goedkoper’, kan hij nu zeggen: ‘Ik ben nu zelf ook online. Bestel het maar, dan komt het ook hier en kan ik je ook nog helpen.’ En daar kan hij dan ook nog wat aan verdienen. Hij hoeft aan zijn onlinezichtbaarheid niets meer te doen, alles wordt voor hem geregeld, en tegelijkertijd is hij fysiek aanwezig met zijn kennis en kunnen mensen fysiek naar hem toe. Het beste van twee werelden.” 

Hoe werkt Onlineverf?

Franchisenemers van Onlineverf krijgen veel traffic vanuit de webshop, omdat 90% van de consumenten zich online oriënteert, maar toch vaak de keuze maakt om naar een fysieke winkel in de buurt te gaan. Omdat de consument vaak direct wil beginnen met de klus, of toch nog een kleur/technisch advies nodig heeft. Andersom krijgt de webshop meer tractie in het gebied van de fysieke winkel en kan de consument dus ook kiezen om het online te bestellen. Een consument kan anno 2025 op veel manieren zijn informatie vergaren en 24/7 producten of diensten bestellen. Onlineverf probeert overal zichtbaar te zijn als platform waar de klant zoekt. Of dit nou how-tofilmpjes zijn, of informatie over een product. Vervolgens biedt het platform de mogelijkheid om de bestelling te plaatsen, of een servicepunt in de buurt te kiezen. De keuze is altijd aan de consument. Een combinatie kan ook; dus online bestellen en offline afhalen. Dit gebeurt steeds vaker. De consument wordt actief geïnformeerd over de bestelling en samen met de medewerker in de winkel bekijken ze of ze bijvoorbeeld nog een kwast of roller nodig hebben voor het project. Voor de fysieke winkel is dit een mooie kans tot upsell. Onlineverf en de aangesloten ondernemers hebben één doel en dat is een tevreden klant. Achter de schermen verdelen organisatie en ondernemers de lusten en de lasten en profiteren ze van elkaars netwerk.
 
 

Deel dit bericht

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Word abonnee

  • Ontvang iedere editie van Vakblad MIX
  • Ontvang onze email-nieuwsbrief
  • Toegang tot álle content op MIXonline.nl
  • Inclusief marktcijfers en artikel-archief
  • Geef 3 collega's een login cadeau
  • Een openbaar persoonlijk profiel
  • Je persoonlijke nieuwsoverzicht in MijnMIX
  • Reageren op artikelen
Word abonnee