Begin 2021 openden ondernemers Derk Bos en Maarten Scheffers de deuren van hun nieuwe Gamma-vestiging in Eindhoven-Noord. Daarmee waren ze sinds lange tijd weer een nieuwe franchisenemer die toetrad tot de blauw-witte formule. “We zaten hier al vijftien jaar met een andere formule. Toch zeiden mensen dat ze blij waren dat er nu een bouwmarkt zit.”
“Onze winkel heeft een wijkfunctie, waarbij de gemiddelde besteding lager ligt dan in een gemiddelde Gamma-bouwmarkt. Daartegenover is de marge wel hoger”, zegt mede-eigenaar Maarten Scheffers (43). “Ergens zijn we een traditionele bouwmarkt: vooral de traditionele dhz-producten doen het goed bij ons. De hoofdmoot van onze klanten? Die bestaat vooral uit wijkbewoners, waarbij ook zzp’ers en professionals ons weten te vinden – vaak voor de vergeten boodschappen. En waar klanten ons ook voor weten te vinden, is het zagen-op-maat. Dat doen we niet alleen voor klussers, maar ook voor professionals en bijvoorbeeld scholen, waarbij we ook kunnen bezorgen.”
Door de jaren heen heeft de winkel verschillende formulenamen op de gevel gehad, zoals Handy, dat later Obi Klusmarkt werd. Door de overname van de winkel in Eindhoven namen ze die naam over, waarna ze de rest van de winkels ook deze formule gaven. Als DGN-inkooplid lieten ze in eerste instantie zelfs folders verspreiden met een Obi-insert. Aan het begin van de eeuwwisseling kwam de formulenaam Multimate op de gevel te staan, in 2007 verhuisden ze naar het huidige pand. Toen Multimate als naam zou gaan ophouden te bestaan, werd de keuze voor Gamma gemaakt, waarna eind 2020 een uitverkoop volgde. In februari 2021 openden de deuren van de nieuwe Gamma. Scheffers: “Net voor de lockdown hebben we uitverkocht, er was toen veel vraag. Tijdens de lockdown hebben we verbouwd. Dat kwam achteraf heel goed uit.” Over hun keuze voor de Gamma-formule is hij helder: “Je praat met elke club, zulke gesprekken zijn er altijd geweest. Dit was het juiste moment. Het hele traject heeft wel lang geduurd: het duurde zo’n vijf jaar voordat alles in kannen en kruiken zat”, zegt Scheffers, waarbij hij benadrukt dat beide partijen heel graag wilden.
“Derk en ik zitten al lang in de dhz-wereld”, vervolgt Scheffers. “Daarbij zijn we van vijf breedpakketwinkels door heel Nederland naar één Gamma gegaan, waarbij Derk zich vooral bezighoudt met de financiële kant, terwijl ik de commerciële kant onder mijn hoede heb. We hebben altijd geloofd in grootschalige winkels. We zijn weliswaar lang Multimate geweest, maar bij DGN was de Hubo-formule destijds leidend. Die overstap had ook gekund. Alleen zijn dat vaak winkels van 1.800 tot 2.000 m2. Met onze 3.000 m2 moeten we het van traffic hebben, terwijl maatwerk ook op 1.800 m2 kan. Voor Multimate of Hubo was naar onze mening de bouwmarkt te groot, we hadden ruimte over en moesten zelf acties bedenken. Voor een Gamma zijn we eigenlijk aan de kleine kant, zo krijgen we niet altijd alle acties.” Toch viel de keuze op deze formule. “Hoewel ik nog steeds in de Hubo-formule geloof, is die van Gamma krachtiger en zorgt deze voor meer traffic.”
Ook Gamma was enthousiast over een nieuwe vestiging. “Er zitten namelijk heel veel bouwmarkten in Eindhoven, maar niet in dit gebied”, legt Scheffers uit. “Eindhoven is bovendien een Praxis-bolwerk en van de Hornbach in Best hebben we zeker last. Die laatste trekt zeker klanten weg, dat zijn vooral professionals en zzp’ers. Daarbij vindt niet iedere consument Hornbach een prettige winkel. Met onze Gamma-winkel bieden we liever een heel smal assortiment met meer merken aan om ook op die manier relevant te zijn voor onze klanten.” Scheffers stelt dat de Gamma-organisatie met beide ondernemers een kwalitatief goede winkel erbij heeft, die bovendien let op de normen en waarden van de formule. “Wel is de factor personeel bij grootschalige winkels anders, waarbij ik minder kijk naar de bezettingsgraad van het personeel.”
Bij de overstap naar de Gamma-formule namen Bos en Scheffers delen van Hubo en Multimate mee naar hun nieuwe winkel. “In de Multimate hadden we bijvoorbeeld een shop-in-shop van Decorette, waarmee we een regiofunctie hadden. Nu zijn we online goed zichtbaar voor de regio, omdat de voorraadcheck een belangrijke rol speelt. Ons voorraadpeil is daarbij van groot belang, die passen we aan waar nodig. Maar bij het reguliere assortiment moet je het systeem niet verstoren. En voorheen hadden we een buitendienst, iets waarmee de Obi-winkel destijds al was begonnen. Nu maken we voor het inmeten en monteren van bijvoorbeeld onze horren en deuren gebruik van een flexibele schil, hoewel ik vaak zelf nog op pad ga om in te meten. Dat is leuk werk.” Daarmee ziet Scheffers een belangrijk verschil tussen Hubo en Gamma. “Hubo is sterk in maatwerk, daarin is Gamma iets minder. Ze bieden wel hun eigen oplossingen, bijvoorbeeld via leveranciers. Maar het is niet het sterkste punt van de Gamma-formule. Wat het dan wel is? Dat is snel schakelen met acties en zorgen voor voetjes op de vloer. En ons ontzorgen, bijvoorbeeld met elektronische schaplabels en automatische besteladviezen, zodat wij ons kunnen richten op de klant.”
Inmiddels draait de winkel ruim vier jaar onder de Gamma-formule, waarbij de coronaperiode niet representatief was. Scheffers geeft aan dat hij bij Gamma moest wennen aan de manier van denken en werken. “Die is meer procesgestuurd, met veel meer focus op marge. Gamma heeft veel slagkracht en waardevolle data, zowel voor het juiste volume als de inkoop en de prijzen. Dat combineren ze met hun grote inkoopkracht en de budgetten voor een campagne. Als ik het inladen van de bestelling zag, dacht ik: wat zijn ze aan het doen? Het argument dat we zoiets al eens geprobeerd hebben, gaat niet meer op, het loopt gewoon. Die impact had ik niet voorzien” Hij plaatst de kanttekening dat wanneer je met een winkel in een dorp zit, je al veel uit het potentiële gebied haalt. “Maar in onze regio zit veel concurrentie, dus dankzij het promogeweld is onze zichtbaarheid nog belangrijker geworden. Het omzetverschil tussen een Gamma en Multimate? Dat is dusdanig groot, dat ik soms geen idee had. Mensen die hier na de verbouwing kwamen, zeiden dat ze blij waren dat er nu een bouwmarkt is. Terwijl we hier al 15 jaar zaten”.
Personeel vormt een belangrijk aandachtspunt in de winkel, waarbij de inzet van jongere medewerkers verandert. Dat merkt ook Scheffers, die terugkijkt op een hechter team in de tijd van Multimate. “Met de overstap naar Gamma en de toegenomen omzet is het team gegroeid – en daarmee ook het personeelsverloop. We zijn dagelijks bezig om de optimale bezetting op de vloer te krijgen, met klantgericht zijn en met vakkennis en de uitstraling van de bouwmarkt. Daarbij willen we vooral jongeren ’s avonds inzetten voor het vullen van de schappen, waardoor anderen overdag meer beschikbaar zijn voor klanten”, geeft hij aan. “Daarnaast brengt Gamma extra processen met zich mee, zoals het regelmatig ombouwen van schappen. Daar zie ik het nut en de noodzaak van in, ook om up-to-date te blijven. Hoewel dat wel vraagt om een goede planning en het benutten van rustige periodes. Om medewerkers hierin mee te nemen, is er de Gamma Academy op het hoofdkantoor. Deze specialistische sessies lopen uiteen van verf tot duurzaamheid. Interessant en waardevol, maar dan moeten mensen wél blijven.”Kijkend naar de toekomst zegt Scheffers er nog graag een vestiging bij te willen hebben. “Die twee moeten elkaar dan versterken door regionale synergievoordelen te behalen. Een eventueel extra filiaal mag dan wat verder weg liggen. Op die manier kun je alle winkels zo efficiënt en goed mogelijk laten werken.”
In de Gamma-winkel is ruimte gereserveerd voor gebruikte bouwmaterialen, voornamelijk hout. Volgens Scheffers is het bijzondere aanbod een mix van duurzaamheid en publiciteit. “Vorig jaar zijn we daarmee gestart en die partij was al snel uitverkocht. Naast het aanbod, dat behapbaar en netjes moet blijven, zitten we ook met de beperkte winkelruimte hiervoor. Deze constructiebalken zijn afkomstig van Heezen Bedrijven, een groot sloopbedrijf in deze regio. Zo combineren we lokaal met duurzaamheid. Je ziet dat duurzaamheid bij mensen een topic is, hoewel de prijs daarbij wel een ding is: het mag niet te veel kosten. Momenteel zijn de kopers vaak mensen die goedkoper hout zoeken, dus niet zozeer uit duurzaamheid. Maar als duurzaamheid niet authentiek is, dan prikt een consument er doorheen. Duurzaamheid moet dan ook vol in ons DNA zitten, we moeten erop blijven hameren. Dat past mooi bij Gamma. Zij willen de meest duurzame winkel van Nederland zijn, naast de speerpunten verf en tuin.”
Er zijn nog geen reacties.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.
Hoogstraat 110
Postbus 11
5258 ZG Berlicum
Telefoon: +31 (0) 73 503 43 47
E-mail: redactie@mixpress.nl