De doe-het-zelfretailer een totaalassortiment bieden, waarmee hij snel, zorgvuldig en goed in de vraag van de consument kan voorzien. Dat is waar de business unit Home Improvement van Decor Son voor staat. Met concepten en producten die zijn afgestemd op de wensen van de retailer en die consumenten inspireren en uitdagen. Niet voor niets is het de missie van Decor Son om ‘de consument te inspireren om zelfstandig hun leefom­geving te verbeteren’ en dat in de breedste zin van het woord.

“Dat is ook echt de kern van onze assortimenten”, zegt Nick Burgers, sales manager Home Improvement binnen Decor Son. “Van de samenstelling ervan tot de uiteindelijke presentatie op de winkelvloer: we faciliteren onze partners in de retail op maat. Zo maken we verbouwen, verduurzamen en renoveren ook echt een stuk makkelijker. Voor de consument, maar zeker ook voor de retailer.”

We deliver

Home Improvement is sinds de zomer van 2020 één van de drie business units binnen Decor Son. Met Garden Elements (waarover in MIX-8 van 2020 een uitgebreid artikel is verschenen, red.) en Wall Design completeert Home Improvement de nieuwe Decor Son-organisatie. “Gekoppeld aan onze belofte ‘we deliver’ maken we onze rol als partner echt waar.” Decor Son is volgens Burgers als geen ander in staat om invulling aan het partnership te geven. “Wij zijn met 7 productielocaties producent en leverancier tegelijk. Bovendien beschikken we over een sterke logistieke organisatie, waarmee we onze klanten optimaal kunnen bedienen.”

Wens van de klant

Dat laatste was een belangrijk speerpunt bij de herpositionering van Decor Son. “We zijn veel meer vanuit de wens van de klant gaan werken. Waar heeft de bouwmarktondernemer echt behoefte aan en hoe kunnen wij hem helpen om onze producten te verkopen. Daarmee nemen we veel meer een faciliterende positie in. Door daar samen over te sparren word je partners en daarmee versterk je elkaar echt”, zegt category manager Steven Branten. Die nieuwe manier van denken had ook gevolgen voor de assortimenten. “Zo hebben we bestaande producten ondergebracht in nieuwe concepten. Die zorgen voor een heldere presentatie en inspiratie richting de consumenten op de winkelvloer en voor meer rust en overzicht in de schappen.”

Iso de Luxe

Sprekend voorbeeld van zo’n concept noemt Burgers Iso de Luxe. “Een compleet assortiment van meerdere laagdrempelige isolatiematerialen die we voorheen onder diverse verpakkingslijnen aanboden. Door ze onder te brengen in het nieuwe concept Iso de Luxe met een uniforme uitstraling, bieden we de consument een uitgebreid assortiment waarmee op een snelle en eenvoudige manier het huis verduurzaamd kan worden.” Die uniforme uitstraling zorgt in de schappen bovendien voor rust en duidelijkheid. “Gekoppeld aan duidelijke verwerkingsvoorschriften nodigt de verpakking de consument uit om zelf aan de slag te gaan. En dankzij het POS-materiaal kan de eindgebruiker snel het juiste product kiezen. Verduurzaming van de woning is een maatschappelijk thema en de vraag naar isolatieproducten in de bouwmarkt groeit. Samen met de retail willen wij bewoners in staat stellen zelf verduurzamende maatregelen te nemen met de juiste materialen en daarmee een bijdrage leveren aan de verduurzaming van Nederland.”

Goede prijspositionering

Het Iso de Luxe-assortiment bestaat o.a. uit EPS- en XPS-platen, geluidsisolatie, buisisolatie, noppenfolie en radiatorfolie. “Allemaal eigen producten waarvoor we ook toebehoren als tapes en isolatiemessen leveren”, aldus Burgers. “En net als voor onze andere concepten en producten geldt dat het gaat om bewezen kwaliteit die we met een zeer goede prijspositionering in de markt zetten.”

Decor Bouwstoffen

Onder de naam Decor Bouwstoffen biedt Decor Son een compleet assortiment kant-en-klare mortelmixen aan. “Eenvoudig te verwerken en samengesteld uit zorgvuldig geselecteerde grondstoffen. Net als alle zanden en grinden die we binnen Garden Elements aanbieden, Nederlands fabricaat”, zegt Branten. Deze mortelmixen worden verpakt in zakken van PE. Burgers: “Dat betekent dat ze 100% recyclebaar zijn en dus duurzaam. Daarmee nemen wij als producent ook onze verantwoordelijkheid in de verduurzaming, waarvan onze afnemers ook profiteren.”

Herkenbare uitstraling

Ook voor alle producten in het Decor Bouwstoffenassortiment geldt dat de verschillende bouwstoffen herkenbaar gepresenteerd worden. Branten: “Iedere mortel kent zijn eigen kleurstelling. Dat leidt op de winkelvloer tot een heldere en overzichtelijke presentatie en daarmee voor keuzegemak voor de consument.” “In combinatie met ons eigen assortiment bouwstoffen en de producten van Weber Beamix en Eurocol die wij ook leveren, kunnen we onze klanten alles leveren op het gebied van bouwstoffen. Kwalitatieve producten, keuzevrijheid voor onze klant en consument. Zo maken we binnen dit assortiment onze rol als totaalleverancier waar”, zegt Burgers.

Decor Composite Mesh

Decor Son geeft de belofte ‘we deliver’ eveneens inhoud door te innoveren. Zo is in het assortiment van Home Improvement Decor Composite Mesh verkrijgbaar. Burgers: “Dat is een alternatief voor traditionele bouwstaalnetten. Geproduceerd uit basaltsteen en licht van gewicht. Decor Composite Mesh is zeven keer lichter dan gewoon bouwstaal, daardoor kan het bijzonder goed door één persoon verwerkt worden.” Volgens Burgers en Branten is de Decor Composite Mesh uitermate geschikt voor verbouwingen. “Behalve het grote verwerkingsgemak zijn de constructieve prestaties van het product enorm goed. Zo heeft het een treksterkte die tot ruim twee keer hoger ligt dan regulier bouwstaal. Ideaal dus voor toepassing in vloeren en funderingen”, zegt Branten.

Eenvoudig verwerkbaar

Behalve verkrijgbaar in de standaardmaten voor bouwstaalmatten wordt de Decor Composite Mesh ook op rol aangeboden. Burgers: “Daarin bieden we twee maten: rollen van 80 centimeter en 120 centimeter hoog. Ideaal voor transport want die rollen kan een klusser of zzp’er zo achter in de auto of bus leggen. Bovendien is het materiaal eenvoudig te knippen in de gewenste maat en vorm. Mede daardoor is de Decor Composite Mesh drie keer sneller te verwerken dan gewoon bouwstaal.” Decor Compostie Mesh is anticorrosief, UV-bestendig, gemaakt van basalt, 100% recyclebaar en met een levensduur van meer dan 100 jaar met recht een duurzaam alternatief voor traditioneel bouwstaal.”

Veranderende rol Decor

De gewijzigde aanpak en veranderde assortimentssamenstelling gaat Decor Son helpen om de rol van totaalleverancier en partner verder uit te bouwen. “Innovatie, inspiratie, specialisatie, advies en nieuwe producten staan daarbij centraal. Een rol die ons past en die we samen met onze klanten steeds verder finetunen”, zegt Burgers. Met de efficiëntie die Decor kan bieden hebben zij een belangrijke rol voor al hun partners, zowel retailers als leveranciers hebben baat bij een efficiënte route to market. Om die reden zal Decor nog meer gaan samenwerken met andere fabrikanten, waarbij naast de traditionele samenwerkingen met producenten ook horizontale samenwerkingen (met concullega’s) niet worden uitgesloten. 

Kennispartner

Speciaal voor medewerkers van bouwmarkten stelt Decor Son dit jaar meerdere e-learnings ter beschikking van retailers. Burgers: “Daarmee is de bouwmarktmedewerker nog beter in staat om de juiste producten te adviseren aan de consument. Afgestemd op de verschillende seizoenen en de producten die daarbij horen. Een mooie en flexibele manier om onze rol als kennispartner verder uit te breiden en de retailers te ondersteunen in de advisering.”

Decor Son, Son, 049.948.33.33, info@decor.nl, www.decor.nl