In tijden van snelle verandering is het zaak flexibel te opereren. Dus niet eindeloos excellen tot je alle details doorgerekend hebt, maar gewoon gáán. Chinezen doen dat op basis van 'chà bu duo’. 'Goed zat', zeggen ze in Brabant.

Ed Sander is China-kenner, nam MIX mee naar Peking en Shanghai en liet daar zien hoe de Chinezen experimenteren met New-Retail.

Dat heeft alles te maken met de Chinese cultuur. In China geldt ‘chà bu duo’ als vertrekpunt, wat zoveel betekent als ‘goed genoeg’.

‘chà bu duo’ betekent ‘goed genoeg’

Sander: "Daar waar wij hier gewend zijn iets pas te introduceren als we zeker weten dat het werkt en goed functioneert, is China veel sneller met de introductie van noviteiten.
“Als het bedacht is, wordt het zo snel mogelijk in de markt gezet. Ook als niet alle kinderziektes eruit zijn, zo heb ik gemerkt tijdens mijn bezoeken aan new retailconcepten. Zo trof ik interactieve beeldschermen die maar bij de helft van de producten werkt en magic mirrors die niet eens aan staan.”

Lees meer over Ed Sander en Chinatalk.

In een uitgebreid interview met Harm Jan Stoter sprak de Intergamma-CEO laatst ook over flexibiliteit. In Leusden realiseren ze zich dat Intergamma  sowieso moet veranderen en geen rebound nodig heeft, maar een reset. tegelijkertijd zouden ze blij zijn met de helft van de flexibiliteit uit de eerste Coronamaanden.