Door Bol.com over te nemen is de winst van Ahold in Nederland gedaald. Dit laat de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) weten.

Uit de jaarcijfers van het supermarktconcern bleek dat de winstmarge is gedaald van 6,3% in 2011 naar 5,8%. Een deel van die daling, 0,2 procentpunt, was toe te rekenen aan Bol.com.

 

Volgens Ahold-bestuursvoorzitter Dick Boer zit de negatieve bijdrage van Bol.com aan de operationele resultaten in hoge investeringen die het bedrijf moet doen. Zo is de webwinkel bezig om de focus van het assortiment te verschuiven en uit te breiden in België. “En daar zijn investeringen voor nodig.”

 

Bij de overname werd echter nog gezegd dat Bol.com ‘vanaf dag 1’ bij zou dragen aan de winst per aandeel. Nu blijkt volgens VEB echter dat op dag 3 de geldkraan open moest om investeringen te doen. “In het vierde kwartaal – het belangrijkste kwartaal van het jaar – was de omzetgroei wel goed”, aldus Boer.