Maxeda rapporteert een mooie winst- en omzetgroei in 2018. Maar in plaats van een jaarverslag presenteert de moeder van Praxis, Brico en Formido een kleurrijk Highlights-document.

Boekjaar 2018 was voor Maxeda een jaar waarin het moederbedrijf van Praxis, Brico en Formido haar strategische groei heeft gecontinueerd en waarin het wederom beter heeft gepresteerd dan de DHZ-sector als geheel, met een vergroting van marktaandeel in zowel de Nederlandse als Belgische markt, aldus Luc Leunis in Maxeda's Highlights 2018.

Voor kritische vragen over de jaarrekening naar aanleiding van dit MIX-bericht over Maxeda's jaarrekening verwees Maxeda MIX naar de Highlights 2018. En die verschenen vandaag dus.

n zijn voorwoord roemt CFO Luc Leunis zijn collega en CEO Guy Colleau onder wiens leiding Maxeda DIY Group de activiteiten en de propositie voor de klanten heeft geoptimaliseerd. "Dit resulteerde in een sterke financiële performance met drie opeenvolgende jaren van solide EBITDA-groei en versterking van het marktleiderschap.

Leunis spreekt van versterking van groeimotoren als Format, Product, Digital en Mensen en van een duidelijke keuze voor de twee merken waar Maxeda in investeert (Brico en Praxis).

Leunis: "Dankzij een succesvolle bedrijfsvoering en goede resultaten, hebben we onze financiële positie versterkt en hebben we € 61 mln geïnvesteerd in het zeker stellen van duurzame groei op de volgende aspecten:"

  • Retail
    • nog meer geïnvesteerd in nieuwe winkels
    • op basis van vernieuwde klantpropositie
    • 27 Praxis-winkels geïntegreerd vanuit Formido
    • verschillende nieuwe City-winkels (Small Box) geopend
    • ook nieuwe middelgrote (Mid Box) en grote winkels (Big Box) geopend
  • Organisatie en productaanbod
    • vernieuwd productaanbod
    • synergie door meer geïntegreerde operationele werkzaamheden
  • ​Marketing
    • geïnvesteerd in een nieuwe identiteit
    • betere online en offline herkenbaarheid
    • betere navigatie in de winkel
  • Digital Journey
    • verder geïnvesteerd in digitale en online journey
    • twee nieuwe websites voor Praxis en Brico
    • betere navigatie en een beter productaanbod met behulp van de nieuwste technologieën
    • groei van DIY e-commerce
    • vergaande digitale innovatie in operationele service-modellen

Het bovenstaande resulteerde volgens het Highlights-document in een stijging van de jaarlijkse omzet naar € 1.391 mrd. Het operationele resultaat groeide met 6% van € 54 mln naar € 57 mln.

Noem het zeuren, maar MIX keek verder dan deze Highlights, dook ook eens in de 2018-2019-jaarrekening van Maxeda en zag dat een stevige daling van de rente (van € 22 mln maar € 2 mln) flink meetikt in de stijging van het resultaat. Toen we Maxeda vroegen waar die rentedaling vandaan kwam, kregen we nul op het rekest. "Op financiële detailvragen gaan we niet in", klonk het gedecideerd. En dat vinden wij best een beetje vreemd.