Franchisevestigingen in de detailhandel presteerden in 2012 beter dan de winkelfilialen. Dit blijkt uit een thema-update van Rabobank Cijfers en Trends.

In de non-food, waartoe ook de dhz-branche behoort, incasseerden zowel franchisenemers als filialen omzetverlies. De franchisers beperkten de omzetafname echter tot 1,8%, terwijl filialen hun omzet met 6,2% zagen afnemen. Daarnaast steeg het aantal formules licht van 195 in 2011 naar 200 vorig jaar.

 

In de foodsector wisten franchisers overigens als enige wél winst te maken: hun omzet steeg 6,9% per winkel. Filialen in deze branche leverden 1,9% omzet per vestiging in. Daarnaast daalde het aantal formules in deze sector van 92 in 2011 naar 85 in 2012.

 

Rabobank duidt met deze cijfers dat franchise in de huidige economische omstandigheden een sterk businessmodel is. Volgens de bank zijn ze beter in staat te sturen op omzet en kosten dan een middelgroot bedrijf.