Nederlanders hebben 17,6 miljoen klussen op de agenda en schatten in dat ze daar ongeveer € 7,4 mrd aan gaan uitgeven. Meer dan twee keer zoveel als de DHZ-retail nu als omzet boekt.

Er zit nog veel rek in de doe-het-zelf markt, volgens het jaarlijkse Grote Klusonderzoek dat Praxis onder een representatieve groep van 1.500 Nederlanders liet houden. Nog steeds liggen er 17,6 miljoen klussen in en om onze woningen te wachten. Consumenten schatten in dat ze aan deze klussen bij elkaar ruim 7,4 miljard euro kwijt zullen zijn, waarvan het merendeel uitgegeven zal worden aan materiaal en gereedschap.
Dat is meer dan het dubbele van de de klusomzet die de Nederlandse DHZ-retail nu boekt, aldus recente GfK-cijfers.

Het onderzoek dat in opdracht van Praxis werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok/Netpanel, heeft als doel een beter inzicht te krijgen in het klusgedrag van Nederlanders. Vorig jaar kwam zo onder meer een aantal opmerkelijke verschillen tussen mannen en vrouwen in hun klusgedrag naar voren. Zo bleek dat vrouwen vaker dan mannen het eindresultaat bepalen bij klussen. Dit jaar lag de focus van het onderzoek op marktpotentie en het vertrouwen dat men heeft om te gaan klussen.

Vertrouwen geven

Na het klussen voelt bijna elke doe-het-zelver zich trots op zijn zelf uitgevoerde project (94 procent), maar slechts een krappe meerderheid van de klussers (51 procent) geloofde bij de laatst uitgevoerde klus vooraf in een goed eindresultaat. Om het Nederlanders vertrouwen in doe-het-zelven te geven lanceerde Praxis eerder deze maand MAAKK. Een online klusplatform waar elke klusser, van beginner tot professional voor, tijdens en na iedere klus terecht kan en met elkaar in verbinding wordt gebracht om ervaringen en tips uit te wisselen. Roy van Keulen, Directeur Klant bij Praxis: “Met dit platform wil Praxis klussend Nederland met elkaar verbinden. Samen gaan we beginnende en ervaren klussers het vertrouwen geven om iedere klus aan te kunnen. Klussen is leuk, want het geeft veel voldoening maar je moet wel weten hoe je het moet aanpakken. De nieuwe community MAAKK.nl sluit hier naadloos op aan.”
Opvallendste conclusies

  • 94 procent van de Nederlanders die klussen voelt zich trots na het uitvoeren van een klus.
  • 51 procent van de Nederlanders geloofde bij de laatst uitgevoerde klus in een goed eindresultaat.
  • Voor 84 procent van de Nederlanders zou het uitvoeren van de liggende klus positief bijdragen aan zijn thuisbeleving.
  • 2 op de 3 Nederlanders zoeken voor en tijdens de klus naar informatie en laten zich inspireren.
  • 89 procent van de mensen die informatie opzoeken over hun klus heeft een instructiefilmpje geholpen bij het uitvoeren van de klus.
  • Gemiddeld verwacht een Nederlands huishouden nog 983 euro kwijt te zijn aan openstaande klussen.
  • 68 procent van de Nederlanders heeft in de laatste 12 maanden geklust.
  • 33 procent van de Nederlanders deelt zijn klus met anderen via social media.
  • 65 procent van de Nederlanders haalt plezier en voldoening uit het bezig zijn in en om het huis.