Voorzichtigheid troef in de Nederlandse bouwmarkten. En alom complimenten voor medewerkers. In alle contacten met ondernemers hoort MIX steevast groot respect voor de teams op de winkelvloer.

Maandag hoorden we al dat DHZ-retail een uitzonderlijk druk weekend achter de rug had. En ook deze week houdt de drukte aan. Daarom nemen DHZ-ketens en -ondernemers maatregelen om de veiligheid te garanderen.

Kanjers van medewerkers, klanten gedwee

"Drukker dan normaal. Wij hebben passende maatregelen genomen zoals belijning en plexiglas bij de kassa. Klanten komen voor gerichte aankopen en houden goed afstand", zegt een ondernemer met twee bouwmarkten in Zuid-Holland. Een ondernemer met twee winkels in een middelgrote stad in Brabant heeft de situatie onder controle maar vindt het 'zeker niet leuk'. "Wat een kanjers", zegt een ondernemer uit Zuid-Holland met meerdere bouwmarkten over zijn medewerkers. "Trots op mijn team.". 

Geen enkel risico

Een ondernemer in Midden-Brabant nam geen risico en stuurde vorige week al een collega met minimale klachten meteen naar huis. "Normaal gesproken zou hij die vanwege de Carnaval onder 'de verkoudheid van het Zuiden' scharen. Maar nu heeft hij die medewerker meteen naar huis gestuurd. “Zo pakken wij hier onze verantwoordelijkheid. We werken hier lokaal en willen niet het risico lopen om de bron van besmetting te zijn. We hebben deze week meteen bij de kassa van die stopranden afgeplakt en klanten zijn vrij gedwee en accepteren alle maatregelen.” Ook de vakbonden drongen er bij het Nederlands publiek op aan om alleen naar de bouwmarkt te komen. "Liever helemaal niet, maar zeker niet met het hele gezin als een sociaal uitje."

Bezorgen

Een ondernemer in West-Brabant is begonnen met bezorgen van bestellingen aan klanten die liever zijn winkel niet bezoeken. "We rijden nu de hele dag heen en weer." Ook een andere Brabantse ondernemer met twee winkels is er druk mee: "We laten niet te veel mensen binnen, wassen steeds maar weer onze handen en doen veel bezorgingen. Ook hebben we zojuist 200 mondkapjes naar de huisartsenpost gebracht. Geeft een goed gevoel. We moeten het toch samen doen."

Maatregelen

Op social media zien we allerlei beelden van stopranden in de wachtrij, plexiglas voor de kassa's en meubelpanelen voor de servicebalies. Bouwmarktketens nemen allerlei maatregelen. Zo zien we onder andere:

  • Meer hygiëne-maatregelen
  • Beperken van aantal klanten in de winkel
  • Actief klantenstroom in gangpaden monitoren
  • Scheiden van inkomend en uitgaande klantenstroom
  • Vermijden van persoonlijk contact
  • Zeker geen handen schudden
  • Afstand houden, in de winkel en bij de kassa
  • Aandringen op contactloos betalen
  • Afraden van winkelbezoek als 'sociaal uitje'
  • Aandringen op bezoek van klanten in hun eentje
  • Stimuleren van online aankopen

Check de pagina's van een aantal bouwmarktketens over hun Coronamaatregelen: