Boer Staphorst positioneerde zich in 2010 opnieuw. Niet meer als bouwmarkt, maar als warenhuis op het gebied van bouwen en wonen. Vanwege het dunbevolkte verzorgingsgebied en de stand alone ligging moet Boer zelf voor alle traffic zorgen. Een Ladies Night en een mannenavond zijn succesnummers. Maar de echte sleutel zit hem in de manier waarop het personeel met klanten omgaat, aldus directeur Johan Bert Boonstra.

We spraken Boer Staphorst vanwege het succes van hun Ladies Night en de recente Mannenavond. Evenementen waarmee het warenhuis voor Bouwen en Wonen iedere keer meer dan 3.000 enthousiaste klanten trekt. Mooi, volgens directeur Johan Bert Boonstra, maar veel belangrijker is zijn team van meer dan 150 man. “Wij moeten snappen dat als je op de gereedschapsafdeling chagrijnig uit de hoek komt, de deal op de keukenafdeling misschien wel afketst. We staan op een podium en moeten zorgen dat klanten zich thuis voelen en graag bij ons kopen. Vandaar bijvoorbeeld ook de Glimlachweken. Boer houdt niet van de eeuwige kortingsbonnetjes, maar kan ook niet zonder. Een typische knipoog maakt de actie weer Boer-eigen en zorgt voor sympathie. “Bij ons kun je die bonnetjes alleen inleveren als je er bij glimlacht”, zegt Boonstra enthousiast. “Dat werkt. Als klanten lachen op de winkelvloer, gebeurt er zoveel, dat kun je je haast niet voorstellen.”

MIXplus-abonnee's lezen het complete interview met Boer-directeur Johan Bert Boonstra.