Bol.com, Intergamma, Maxeda, Nextail en Wehkamp gaan gestandaardiseerde artikelgegevens uitwisselen via één centrale datapool: GS1 Data Source. De vijf retailers gaan de artikelgegevens uit de datapool gebruiken voor hun administratieve, logistieke en vooral e-commerceprocessen. Met al deze gegevens in één centrale datapool werken retailers en leveranciers samen aan een betere webshop en tevreden (online) consumenten.

Thuiswinkel.org meldt: In de datapool van GS1 Nederland staan al administratieve en logistieke gegevens van producten (afmetingen en gewicht) en nu komt daar ook informatie voor e-commerce bij. Dit helpt de consument nog beter bij het vinden van het juiste product.

Uitkomst van expertgroep ShoppingTomorrow

Bol.com, Intergamma, Maxeda, Nextail en Wehkamp werkten samen in een expertgroep van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow, een initiatief van Thuiswinkel.org. In deze expertgroep is gesproken over hoe de online vindbaarheid van producten uit het doe-het-zelfassortiment beter kan en moet. Om dit te bereiken is bepaald welke informatie nodig is om een product uniek en onderscheidend te maken in een webshop. Deze informatie komt nu samen in de datapool én de vijf retailers hebben nu besloten dat het dé plek wordt voor het uitwisselen van artikelgegevens.