OBI richt zich (ook) steeds meer op vrouwen. Voor die doelgroep bedenkt de bouwmarktketen steeds nieuwe diensten.

Obi-oprichter Manfred Maus: “Bouwen is een werk, wonen is geborgenheid. We zijn met zeven miljard mensen in de wereld. Die willen allemaal een eigen huis, dat ze zelf kunnen inrichten. We stelden daarbij vast dat vooral de vrouwen bepalend waren voor het decoreren van die woning. Daarom zijn we gestart met de verkoop van bloemen bij Obi. Aanvankelijk kreeg ik heel wat vragen. Velen vonden dat we geen verf en bloemen samen konden verkopen. Maar wat is het verschil? Beide dienen om de woning te verfraaien.“

Vaker voor bloemen
De verkoop van bloemen in de doe-het-zelfwinkels heeft bovenden een tweede voordeel. “Wie bloemen wil kopen, komt tot twee keer per maand langs”, aldus Maus. “En maakt van de gelegenheid gebruik om andere artikelen mee te nemen.” Maar ook an sich is die verkoop van bloemen interessant. “Vandaag is Obi een tuinparadijs. Al meer dan twintig procent van onze omzet komt uit tuinartikelen”, aldus Maus. “Dezelfde opzet volgden we destijds in China. Daar brachten we Obi samen met Ikea. Als je denkt aan het inrichten van een woning moet je ook tafels en stoelen hebben.

MIXplus-abonnee's lezen het complete artikel over OBI