Zeven jaar geleden zag Bolton Adhesives de wereld al rap veranderen. Daarom kreeg Frank Heus met zijn team de opdracht om Bolton en het merk Bison de nieuwe generatie consumenten en de veranderende distributiekolom snel te laten omarmen. Dit  resulteerde in een verrassende, positieve approach richting retail en consument die voor de hele categorie zijn vruchten afwerpt.

Bison leerde anders denken in social media, TV en print- reclame richting de generatie die geen boormachine heeft. En intussen is de hele Bolton-achterban, inclusief de board om in de richting van de nieuwe generatie screenagers, zoals Countrymanager Frank Heus ze noemt. “Door het ondernemend, als een soort van start-up het te bekijken, nemen we onze dealers in retail graag mee in deze mooie dingen die wij graag willen delen.... want als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen.”

Iedereen laten beleven, ervaren en inspireren
Of het nu gaat om klussen, knutselen of repareren: Bison wil dat iedereen beleeft en ervaart hoe makkelijk, leuk en inspirerend dit kan zijn. Handig of minder handig; dat maakt niet uit. Bison staat naast de klusser en knutselaar om te adviseren en te inspireren. Om deze claim heel concreet te maken trekt de Bison met zijn gloednieuwe BisonTour wagen door het land en helpt klussers ‘op weg’.
“De consument komt bij de BisonTour op een leuke en ‘fun’ manier in contact met klus- en reparatieoplossingen”, legt Marketing Manager Benelux Steven Fitsch uit. “Al onze events zijn onderdeel van totaalconcepten en worden op verschillende manieren uitgerold met onder andere winacties, communicatie en educatie. Ook in de winkels. Bison probeert hiermee de consument en retailer te helpen met de keuze voor het juiste product - en daarmee de omzet te verhogen.” Hij geeft aan dat Bison op deze manier de onbegrijpelijke wereld van lijmen en kitten begrijpelijk en leuk wil maken. “Consumenten op een ongedwongen manier kennis laten maken met onze producten. Bovendien is repareren in veel opzichten beter dan weggooien en een nieuwe kopen.”

BisonTour trok door Nederland en België
De BisonTour was in de afgelopen jaren onder andere actief bij Red Bull Caravanrace, de Red Bull Zeepkistenrace en de Gamma Racing Day. Ook racet de BisonTour naar bouwmarkten door het hele land, waarbij ze consumenten lijm- en kitadvies geven en productdemonstraties houden. Op welke evenementen was de BisonTour te vinden? En met welke relevante partners zochten zij de samenwerking op? De BisonTour in woorden en getallen. 

Zwarte Cross
De Zwarte Cross is hét evenement dat elk jaar in de Achterhoek plaatsvindt. Dit grootste festival van Nederland trok in 2019 maar liefst 220.000 bezoekers. Het Bison Festivalteam stond daarbij klaar met de missie om alles te fixen. Want of het nou ging om kapotte zonnebrillen of lekke luchtbedden, het reparatieteam kon het allemaal aan. Met de Bison Reparatiebus reed het team vier dagen lang het campingterrein rond, waarbij ze honderden reparaties hebben uitgevoerd!

Zwarte Cross in cijfers
•    Totaal 432 reparaties in vier dagen
•    De top-3 van reparaties:
1    Losgeraakte schoenzolen (en kapotte klompen)
2    Kapotte tentdoeken
3    Lekke luchtbedden
•    Meest gebruikte producten: Bison Grizzly tape, Bison Max Repair en de oplossing voor praktisch alles: Bison Poly Max

Mud Masters
Mud Masters is een uitdagend hindernisparcours gebaseerd op echte mariniersstormbanen.
En hoewel geen parcours twee keer hetzelfde is, konden sportieve doorzetters tijdens de evenementen in april en september hun krachten meten door de Bison Power Tower te overwinnen, een onderdeel van het parcours. Ook konden bezoekers ‘tapehangen’ aan de Bison Grizzly tape: wie het langst hangt wint.

Tina Festival
Ruim 27.000 meisjes in de leeftijdscategorie van zes tot en met veertien jaar bezochten het Tina festival in Duinrell: een weekend lang shoppen, optredens van sterren, gillen in de attracties en veel leuke workshops. De workshop ‘Knutselen met Bison Junior’ zat deze dagen propvol met enthousiaste meiden.

Studio 100 Zomerfestival
Onder het kritische en vooral blije oog van Maya de Bij en K3 hebben de kinderen geknutseld op het Studio 100 Zomerfestival. Tijdens dit nieuwe evenement zijn er optredens van artiesten, verrassende animaties en meet & greets met de Studio 100-helden.

K3 Theater Tour (NL & BE)
Zingen en dansen tijdens de liedjes van K3 en voor en na de show konden jonge bezoekers knutselinspiratie opdoen. Zowel in België als in Nederland maakten K3-liefhebbers kennis met Bison Junior.
 
Instore demonstraties
Bison adviseerde en hielp ervaren en onervaren klussers in meer dan 150 winkels. In Nederland en België maakten winkelbezoekers kennis met de oplossingen van Bison tijdens de weekenden.

Film: Huisvrouwen Bestaan Niet 2 en Project Gio
De producten van Bison zijn actief gebruikt in de verhaallijnen van deze twee bioscoopfilms. Dit leverde mooie beelden, campagnes en bovendien leuke instore acties op.

En waar is de BisonTour in 2020 te vinden?
In 2020 komt er nog meer beleving, fun en inspiratie tijdens de BisonTour. Nog meer interactie en contacten met consumenten op verrassende locaties, drukbezochte evenementen, bij winkels en uiteraard op social media. Fitsch: “Ik kan inhoudelijk nog niet ingaan op de mooie dingen van 2020, omdat we nu vol in de planontwikkeling zijn met een aantal verrassende en enthousiaste partijen. Maar ik ben nu al apetrots op de samenwerking met deze partners!”