Met een snelle, makkelijke en goedkope bezorgservice slaat Local Express van PostNL de brug tussen lokale winkels en hun klanten. “We maken de winkel de local hero en combineren het gemak van thuisbezorging met de lokale binding en het voordeel van lokale voorraad.” Tests tonen mooie resultaten. Van extra service en een tool om klanten mee over de streep te trekken tot klantgemak. Rein Simonis van Local Express nodigt ondernemers uit de proef op de som te nemen.

We kennen het allemaal. Een klant staat voor een stapel laminaat, maar twijfelt nog. Hoe krijgt hij het allemaal thuis? Of je ziet de klant voor de zoveelste keer binnen. Die is duidelijk met een grote klus bezig. Hoe maak je het hem zo makkelijk dat hij alles voor deze klus bij jou haalt? En misschien nog wel belangrijker, dat hij voor zijn volgende klus ook bij jou komt? De service van snelle, eenvoudige en betaalbare thuisbezorging kan hier zijn diensten bewijzen. Je leidt de aandacht af van de prijs, benadrukt het gemak, helpt je klant, maakt hem tevreden en kweekt loyaliteit. “Als u dat laminaat nu koopt, zorg ik dat u het vanavond in huis heeft. Hoeft u zelf niet te sjouwen en kunt u nu lekker doorshoppen.”

Winkel als local hero

Ziedaar, precies de service die Local Express van PostNL aanbiedt aan retailers. Rein Simonis is marketing- en salesmanager van deze nieuwe dienst van PostNL. “Wij zien dat de bouwmarkt voor klanten het voordeel heeft dat je er alles in het echt kunt zien en je de spullen meteen kunt meenemen. Nadeel is dat niet altijd alles op voorraad is en de goederen soms zwaar en lastig te vervoeren zijn. Bij een webshop is dat omgekeerd: ze hebben meestal alles op voorraad en bezorgen het bij je thuis, maar je moet er wel op wachten. Met Local Express spelen wij in op de behoefte om gekochte producten dezelfde dag nog thuisbezorgd te krijgen. Snel en eenvoudig.” Met een lokaal netwerk verzorgt Local Express alle thuisbezorgingen binnen een afgesproken straal nog dezelfde dag. Simonis: “Zo maak je de winkel de local hero en combineer je het gemak van thuisbezorgen met het voordeel van de lokale winkelvoorraad.”

Succes in pilots

Local Express is een nieuw initiatief. Het aanbod is plug & play en kan 1-2-3 in werking genomen worden door iedere ondernemer in dhz-retail. Het mooie van deze dienst is dat er diverse pilots lopen bij een paar grote bouwmarkten die ervaringen opleveren waarmee het concept voortdurend aangescherpt wordt. Simonis: “Bij een bouwmarkt bieden we drie services aan: bezorging binnen een uur, binnen drie uur en avondbezorging. De praktijk leert nu dat die avondbezorging het vaakst gekozen wordt.” Ook experimenteren retailers in de pilot met de prijs van deze service: bied je het aan tegen een vaste prijs, tegen een vanaf-prijs of geef je de thuisbezorging weg als extra service? Simonis: “Dat zal voor iedereen anders zijn. Maar als je weet dat we al vanaf € 6,- deze dienst aanbieden, kun je daar leuk mee spelen met je klant. Moet hij twee emmers latex op de fiets meenemen? Of een paar pakken laminaat? Maak het hem makkelijk en laat het thuisbezorgen wanneer hij wil. Ik verwacht dat veel retailers straks met een deelvergoeding door de consument gaan werken en die -afhankelijk van de deal - weggeven om de koop te sluiten. In plaats van korting.”

Meervoudig voordeel

Als retailer bied je je klanten een extra service. Dat waarderen ze, je creëert een hogere klanttevredenheid, die resulteert in loyalere klanten. Loyalere klanten komen vaker en kopen vaker. Je kunt deze bezorgservice daarom inzetten als extra verkooptool. Met de thuisbezorging leid je de aandacht af van de prijs, speel je in op gemak en service en kun je de deal (op de winkelvloer) rondmaken. Voor professionele klanten die op rekening kopen, kan de snelle bezorgservice ook makkelijk zijn. Een telefoontje naar de winkel en de goederen komen naar de werkplek. Simonis: “Zo hoeft de stukadoor, de tegelzetter of de loodgieter niet meer van zijn klus af als hij een kokertje kit tekort komt, de verkeerde tegellijm heeft of onverwacht een koppeling nodig heeft. Als hij daar zelf voor moet rijden, kost zo’n ritje hem toch al snel € 20,- tot € 30,-.

Geen administratief gedoe

In de praktijk blijkt dat ook winkelmedewerkers al snel de meerwaarde zien. “Met thuisbezorging nemen ze een aankoopdrempel weg en kunnen ze klanten meteen over de streep trekken. Bovendien bieden ze die klant zoveel gemak dat hij verrast wordt, zich goed voelt en graag terugkomt.” Over gemak gesproken: Local Express werkt met een makkelijk systeem waarmee je een order inschiet. In drie simpele stappen geef je de klantgegevens, bezorggegevens en het gewenste tijdvak door. Local Express bevestigt de order, laat horen welke chauffeur de rit gaat verzorgen en meldt dat meteen ook aan de klant. “We maken het bewust persoonlijk”, zegt Simonis. “Voor de klant en voor de winkelier. Je krijgt niet altijd dezelfde chauffeur, maar weet wel precies wie je krijgt. Geen administratief gedoe, een simpele order. Je bent ervan verzekerd dat we de goederen op tijd bij je ophalen en op het afgesproken tijdstip bij de klant bezorgen.”

Plug & Play

“Een bouwmarkt of dhz-winkel in een landelijk gebied heeft misschien niet zo veel behoefte aan onze service. Maar een grote winkel aan de rand van de stad of een compacte zaak in het centrum van de stad des te meer. We bezorgen grosso modo in een straal van vijf tot tien kilometer en pakken alles aan dat we met één man kunnen bezorgen. Van een toiletpot tot een douchecabine en van planken laminaat tot en met gipsplaten. Dat kun je aan ons wel overlaten. Per slot van rekening hebben we stiekem natuurlijk de grootste vervoeder van het land achter ons staan”, glimlacht Simonis. “We zien heel mooie resultaten in de pilots die we doen. Ondernemers die hier kansen in zien, nodigen we graag uit om met ons te testen. We kunnen morgen bij je aan de slag met een plug & play-concept, maar we kunnen het ook nog finetunen op je specifieke wensen. Kom maar op, wij geloven in de kracht van deze extra service.”