Zelf grip houden op de vergunningprocedure

In Nederland worden vergunningprocedures nogal eens als stroperig en lang ervaren. Vaak worden in een vergunningtraject aanvullende stukken gevraagd, termijnen verlengd en lopen de kosten (en frustratie) van zo’n traject daarmee voor een aanvrager snel op. Die ziet vooral een mooie ontwikkeling voor zich en wil daar het liefst zo snel mogelijk mee aan de slag.

In de praktijk is de wens dan ook groot om zelf enige grip te houden op (met name) de duur en het verloop van een vergunningprocedure. Mogelijkheden om te sturen op het soort procedure zijn er zeker. U kunt uw bouwplan daar grotendeels op inrichten. Neem die mogelijkheden bij het opstellen van een(ver)bouwplan dan ook vooral mee. Dit scheelt tijd en geld.

Procedures
In Nederland kennen we twee verschillende vergunningprocedures: een reguliere en een uitgebreide procedure. Naast het verschil in tijd, in beginsel 8 tegenover 26 weken, maakt de procedure ook verschil voor de hoeveelheid aan onderzoeken die bij

Wordt de slimme tuin het nieuwe omzetgoud?

Steeds meer Nederlanders, inmiddels 62%, zijn bekend met Smart Home. Dat is een verdubbeling sinds 2015. Ruim twee derde van deze groep bezit tenminste één slim apparaat. Deze toegenomen populariteit heeft vooral een relatie met gebruik in huis, terwijl de ontwikkeling niet meteen valt te herleiden naar slimme apparaten buitenshuis. Verschillende zegsmensen in de handel zijn er echter van overtuigd dat er wel degelijk nieuwe omzetkansen in het verschiet liggen.

Onderzoeksbureau GfK houdt de smart home-ontwikkelingen
in samenwerking met de Smart Home Society nauwlettend in de gaten. Op basis van uitgebreid onderzoek verschijnt er jaarlijks een Smart Home Monitor, waarvan de laatste editie op
5 september vorig jaar werd gepubliceerd. Wat daarin onder andere staat te lezen, is dat consumenten die bekend zijn met Smart Home gemiddeld vier apparaten bezitten. Veelal (42%) gaat het dan om een slimme televisie.

Energie-oplossingen
Wat niettemin eveneens in trek raakt, zijn slimme oplossingen om het huisklimaat beter te kunnen beheren, zoals een Smart Thermostaat of een Smart Energiemeter. Ook dat is

Decorette wijst Flinders weg in woninginrichting

“Raamdecoratie is echt een vak apart.” Daar kwamen ze bij Flinders achter toen ze die productgroep een jaar geleden zelf ‘wel even’ toe zouden voegen aan hun assortiment. Een toevallige ontmoeting met Angela van Dongen bracht het bedrijf in contact met Decorette en sinds kort prijkt er een shop-in-shop in Flinders’ Affuitenhal in Zaandam.

Flinders combineert een webshop met een prachtige woonwinkel in de Affuitenhal in Zaandam. Geert-Jan Smits begon het concept toen hij als internet-consultant zag dat het in de woonwereld echt anders kon.
De combinatie van B2C- met B2B-verkoop, van een winkel met een webshop in combinatie met slimme online marketing lieten zijn bedrijf uitgroeien tot een naam van jewelste in de meubelsector.

Al die producten…
En wat was er logischer dan verf, raamdecoratie, wandbekleding en vloeren toe te voegen aan het assortiment van Flinders? Met die gedachte startte het team van Smits zelf met een assortiment raam­decoratie. Maar dat

Online zoeken naar een hoge­drukreiniger

De dagen worden langer, dus het voorjaar komt er eindelijk aan. Na alle stormen van de afgelopen winter wordt de tuin schoongemaakt en het terras opgeruimd. Daarvoor zijn moderne tuingereedschappen heel handig. Naar welk tuingereedschap gaat een consument naar op zoek in het voorjaar? Kieskeurig deelt inzichten.

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumentenproducten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: hogedrukreinigers.

Online meest gezocht naar boormachines
“De onderstaande clickshare percentages binnen de productgroep ‘tuin’ laten zien hoe populair een product was in de afgelopen kwartalen op Kieskeurig.nl”, verduidelijkt category manager Robin Berk. “Deze populariteit wordt bepaald aan de hand van het aantal bezoekers die vanaf Kieskeurig.nl door­klikken naar een webshop. Van dit bezoek heeft 92% een aankoopintentie. Met

Hergebruik de normaalste zaak van de wereld maken

Het Buurman-concept staat voor het promoten van lokaal hergebruik. Afvalmaterialen uit de bouw en van andere bedrijven worden ingezameld, verwerkt en een nieuw leven gegeven. Dit doen ze met een winkel, een open werkplaats en met workshops. Twee vestigingen heeft Buurman momenteel. De vestiging in Rotterdam bestaat inmiddels vijf jaar en in Utrecht opende Buurman recent een tweede vestiging. MIX sprak met mede-oprichtster Laura Rosen Jacobson. “Het zou eigenlijk mooi zijn als Buurman in deze vorm straks niet meer nodig is.”

“Het feit dat we al flink wat bekendheid hebben door onze vestiging in Rotterdam helpt ons in Utrecht. Dat merken we ook bij onze werkplaats en de cursussen: de programma’s daarvoor waren er al”, legt Rosen Jacobson uit. “In Rotterdam zijn we ooit begonnen uit een winkel, zij doen het andersom. Natuurlijk hebben we veel contact met elkaar.” In de afgelopen vijf jaar leerde Buurman Rotterdam veel over wat wel en niet werkt. “We hebben van alles geprobeerd, zodat we nu een redelijk uitgekristalliseerd concept hebben. De kern daarvan? Dat is de simpelheid.” Zo richtte Buurman een sociale werkplaats op

“Dit is onze nieuwe ‘look and feel’ ”

Op Valentijnsdag opende Praxis een splinternieuwe vestiging in Oegstgeest: winkel 192. MIX trof er winkelmanager Willem Voogel en de nieuwe Praxis-directeur Corine Duchenne voor een rondleiding. Trefwoorden: vriendelijk, helder, efficiënt ruimtegebruik, anders dan ‘groot-om-het-grote’ en een combinatie van een goede winkel en koopmansgeest op de vloer.

In Oegstgeest kunnen klanten terecht voor meer dan 26.000 producten, advies en diverse services op 2.650 m2 vrije verkoopvloer. Praxis Oegstgeest is de eerste grote gasloze Praxis-winkel doordat de winkel is uitgerust met een warmtepomp in plaats van een gasaansluiting. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van lage temperatuursverwarming in de vloer om het energieverbruik te verminderen. De hele winkel en het buitenterrein zijn voorzien van ledverlichting en er zijn twee elektrische oplaadpalen op het parkeerterrein te vinden. Tevens wordt een deel van het pand gebruikt als geluidswal voor de omgeving.

Samen concurrentie afgetroefd
Tot zover het pand. Volgens winkelmanager

Klanten willen oplossing en zijn niet per se merkgericht

De haakse slijper kan in ongeoefende handen flink wat materiële en persoonlijke schade berokkenen. Geen stuk gereedschap dus voor de beginnende amateur. Een rondje langs de velden van B2C-verkooppunten levert echter het beeld op van een volwassen belangstelling voor haakse slijpers en toebehoren. “Mensen durven er absoluut mee aan de slag te gaan.”

De markt van elektrisch gereedschap is onder andere door de Vereniging Importeurs en Fabrikanten Elektrisch Gereedschap, de Vifeg, nauwkeurig in kaart gebracht. De afgelopen jaren in ogenschouw nemend, lang verhaal kort: het gaat hosanna met de verkoop van power tools. Vorig jaar kwam naar buiten dat de omzet van e-gereedschap sinds 2013 bijna is verdubbeld, met dank ook aan de toenemende bouwnijverheid in Nederland. De conclusie die voor de hand ligt, is dat ook bijbehorende accessoires meeliften op dat succes. Met een boormachine zonder boortje en een haakse slijper zonder slijpschijf begin je als klusser immers niet veel.
Toch

Beste klantcontact bij DHZ, kansen bij winkelervaring

IKEA is de meest inspirerende retailer van Nederland.
Dat blijkt uit het onderzoek dat Crossmarks in samen­werking met Synergie heeft uitgevoerd. Het onderzoek laat zien wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen.

Faillissementen van retailers zijn aan de orde van de dag, aan de andere kant zijn er ook retailers die successen boeken. Het contrast tussen winnaars en verliezers in retail is groter dan ooit. Online winkelen en technologie hebben het landschap ingrijpend veranderd. Consumentengedrag wordt steeds veeleisender. Het moet sneller, makkelijker, mooier, leuker en duurzamer. Hoe kunnen retailers, ondanks deze voortdurend bijgestelde klantwensen, toch de aandacht op zich blijven vestigen?

Inspiratie als graadmeter
Daarvoor deden adviesbureaus Crossmarks en Synergie een onderzoek waarbij zij inspiratie als maatstaf namen. Hun redenatie is daarbij als volgt: “Inspiratie geeft energie en brengt mensen in

Online op zoek naar een boormachine: de cijfers

De oriëntatie voor de aanschaf van elektrisch gereedschap speelt zich niet alleen in de winkel af, maar vooral ook online. Eén van de informatiebronnen hiervoor is vergelijkingssites. In dit artikel deelt Kieskeurig hun data over de online oriëntatie op hun website wanneer consumenten op zoek gaan naar elektrisch gereedschap en zoomen ze in op boormachines.

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumenten producten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: boormachines.

Online meest gezocht naar boormachines
“De onderstaande clickshare percentages laten zien hoe populair een elektrisch apparaat was in de afgelopen kwartalen op Kieskeurig.nl”, legt category manager Robin Berk uit. “Deze populariteit wordt bepaald aan de hand van het aantal bezoekers die vanaf Kieskeurig.nl doorklikken naar een webshop. Van dit bezoek heeft 92% een aankoopintentie. Een boormachine

Twee grote verschuivingen in landschap

Ieder jaar zet MIX het aantal vestigingen van dhz-retail en de bouwgroothandel op een rijtje. In 2019 waren er twee grote verschuivingen. In dhz was dat de integratie van Formido in Praxis. In de bouwgroothandel de overstap van Polvo van Zevij-Necomij naar Ferney.

Bouwmarkten
2019 was het jaar waarin Maxeda de integratie van Formido in Praxis afrondde. En dat zorgde voor veel verschuivingen. Praxis startte 2020 met 15 winkels meer dan een jaar eerder. Gamma’s winkelbestand slonk per saldo met 1 bouwmarkt. Dat van Karwei groeide er met eentje. De rest van de ketens bleef gelijk. Al ging er van Hornbach kort na de jaarwisseling al eentje open op de 15e en staan er van Hornbach én Bauhaus in 2020/2021 zeker nieuwe vestigingen op stapel.

Breedpakket
De sluiting van de Formido-formule zorgde voor

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief