Wij worden de beste omnichannel-retailer. Niet alleen in DHZ, maar retailbreed

Harm Jan Stoter was te gast bij BNR’s radioprogramma Zakendoen. Hij sprak daar de ambitie uit om de beste omnichannel-retailer van de Benelux te worden. “Voor alle helderheid, niet alleen binnen de bouwmarkten maar in de breedte van retail. We zijn nu nummer 3”, zei Stoter. “Nou, da’s niet slecht.”

Of hij zelf wel eens klust? “Als ik tijd heb wel, ja.” Banden plakken en een beetje schilderen noemde hij als zijn laatste wapenfeiten.
Stoter besprak de marktsituatie: “Sinds de crisis is de sector tussen 2008 en 2013 een kwart van de omzet kwijtgeraakt. Onze branche werd dan ook dubbel geraakt. Doordat de koopkracht daalde, had retail het sowieso moeilijk. En wij hadden ook nog last van de crisis in de bouw. Alles wat met bouwen en wonen te maken had, kreeg een tik. Vorig jaar steeg de markt een procent of vier, nu is hij ongeveer vlak.”

In

“In onze niche zien we de gevestigde orde online nog maar amper”

Met een omzet van € 26 mln is HBL online met Gereedschapcentrum en Fixami intussen een heel behoorlijke speler. Powertools, handgereedschap, accessoires en een beetje bevestigingsmiddelen is de niche die zij online bestrijken. Van de gevestigde orde zien zij online niets. Eerder van Bol.com en Coolblue.

“Vroeger was internet nog een beetje shady en had je echt een fysiek adres nodig” zegt Bram Mutsaers. “En als je een fysieke winkel had, was dat helemaal fijn.” Tegenwoordig doet die fysieke winkel van Gereedschapcentrum het gewoon hartstikke goed en zet hij zomaar € 1,5 mln om. “Lokale klanten halen hier graag hun spullen op en je hebt ook een enkele fanatiekeling die het hele land doorrijdt om hier die dure zaagtafel te komen bekijken. We hebben in de shop alleen maar grote orders”, zegt Mutsaers.

Formido-spel nog niet gespeeld

Vijftien maanden geleden maakte Maxeda bekend de stekker uit Formido te trekken. Sindsdien zijn er 26 Formido’s van de 84 omgebouwd, 6 overgestapt naar Hubo, 2 naar KlusWijs en zitten er eind november nog 50 op de wip. MIX maakt de balans op.

Op 7 september 2017 deelde Maxeda aan de Formido-franchisenemers mee dat ze de formule zouden gaan staken. Het persbericht luidde destijds: “Na een grondige strategische evaluatie, kondigt Maxeda aan dat het het Praxis merk wil versterken door integratie van het merendeel van de Formido winkels. Aansluiting bij Praxis zal operationele synergiën en vereenvoudiging van de organisatie opleveren. Maxeda heeft de intentie om het merendeel van de Formido winkels te integreren in de Praxis formule.”

‘In belang van alle

Klant verlangt optimale navigatie tot juiste product

De shopper journey bij aankoop van bevestigingsmateriaal is er één van puur gemak. Niet uit luiheid, maar uit convenience. Zeker de jongere generaties willen geen enkele hindernis bij het vinden van de juiste oplossing. Is de juiste plek in het schap gevonden, dan moet ook de uitvoering van de klus zo min mogelijk moeite kosten.

Er tekent zich een parallelle ontwikkeling af tussen de professionele markt en die van particulieren, signaleert Arnoud Booij, algemeen directeur van A.S.F. Fischer. Eerst waren de ijzerwarenspeciaalzaken heer en meester op het gebied van bevestigingsmiddelen. Nu zie je dat die kennis wordt doorvertaald naar de winkelvloer van de bouwmaterialenhandel. Deze bouwzaken voor professionals steken veelal net wat meer moeite in de signing en navigatie in het schap. “ZZP’ers met een allround achtergrond hebben meer behoefte aan extra toelichting. En dat geldt natuurlijk helemaal voor particulieren zonder de nodige kluservaring. Die willen

Diefstal op de werkvloer

Of het nu gaat om een blikje frisdrank uit de kantine of een greep uit de kassa, iets stelen van de baas is verboden. Toch komt diefstal door personeel vaak voor. Bovendien is het een veelvoorkomende reden voor een ontslag op staande voet. Wat kunt u nu als werkgever doen om diefstal (zoveel mogelijk) te voorkomen?

Annemarie van Woudenberg is advocaat bij
Poelmann van den Broek advocaten in Nijmegen. Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen via a.vanwoudenberg@pvdb.nl of op telefoonnummer 024.381.08.10.

“De Fixet- formule past het beste bij ons”

Met het verdwijnen van de naam Fixet bood DGN de aangesloten winkels de keuze om over te stappen naar een andere formule. Fixet Schoonoord koos voor Hubo, maar kwam – nog voordat de lichtbak op de gevel hing – daarop terug. De naam Fixet bleef op de gevel en ze kiezen hun eigen weg. “Wij zijn de enige overgebleven Fixet in Nederland.”

“We richten ons vooral op de doe-het-zelvers die thuis klussen. Onze winkel is 1.800 m2 groot, waarbij ons specialisme tuinhout is. Dat presenteren we op ons buitenterrein van 10.000 m2 met als eyecatcher het showterrein van 1.200 m2. Op dit gedeelte zien klanten diverse soorten overkappingen, blokhutten, tuinverblijven en speeltoestellen.” Eigenaar Rik Assen (38) ziet het showterrein en de winkel als een goede twee-eenheid die elkaar versterken. “Daarnaast

Medewerker bepaalt meerwaarde winkel

Winkelpersoneel. Er zijn boekenkasten over volgeschreven. En hoewel elke publicatie een nieuwe draai geeft aan de betekenis van medewerkers, bestaat er net zo goed een generieke aanname. Medewerkers kunnen een winkel maken of breken. Wat zijn de actuele opvattingen en hoe denken Praxis en Karwei daar over?

Eerst even de algemene trends in retail. We hoeven niet ver terug voor de meest recente observatie. Eind september heeft Axi Retail Solutions, die onder andere omnichannel-oplossingen aanbiedt, een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met retailonderzoeksbureau Q&A. Wat blijkt? Een derde (35%) van alle winkel­bezoekers keert terug naar huis zonder aankoop. Misgrijpen omdat een artikel niet op voorraad is, komt regelmatig voor, maar ook het niet of slecht geholpen worden door personeel is een bron van ergernis. Bijna de helft van winkelmedewerkers houdt zich niet bezig met de klant, maar met het

Medewerker bepaalt meerwaarde winkel

Winkelpersoneel. Er zijn boekenkasten over volgeschreven. En hoewel elke publicatie een nieuwe draai geeft aan de betekenis van medewerkers, bestaat er net zo goed een generieke aanname. Medewerkers kunnen een winkel maken of breken. Wat zijn de actuele opvattingen en hoe denken Praxis en Karwei daar over?

Eerst even de algemene trends in retail. We hoeven niet ver terug voor de meest recente observatie. Eind september heeft Axi Retail Solutions, die onder andere omnichannel-oplossingen aanbiedt, een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met retailonderzoeksbureau Q&A. Wat blijkt? Een derde (35%) van alle winkel­bezoekers keert terug naar huis zonder aankoop. Misgrijpen omdat een artikel niet op voorraad is, komt regelmatig voor, maar ook het niet of slecht geholpen worden door personeel is een bron van ergernis. Bijna de helft van winkelmedewerkers houdt zich niet bezig met de klant, maar met het

‘De winkel is Karwei, maar Karwei is meer dan de winkel”

Karwei is op de woontour. Uitingen op de VT Wonen- en Design-beurs en een shop-in-shop in de Rotterdamse Hudson’s Bay zijn de nieuwste manieren om de woonconsument te trekken naar de ‘bouwmarkt’. En nu is er ook een Karwei-huis in de negen straatje van Amsterdam. “Karwei is al lang de winkel niet meer.”

Laurens Miedema van Karwei is duidelijk: “Karwei is al lang de winkel niet meer. De winkel is wel Karwei, maar Karwei is veel meer. Het magazine, de website, Instagram een de locaties waar we oppoppen. Dichtbij de klant. Als branche zijn we met onze winkels natuurlijk buiten de stad gevestigd, op locaties waar klanten nooit toevallig langskomen.”

Iets anders bieden

Vorig jaar stond Karwei al met een pop-up op het Centraal Station in Utrecht, het jaar daarvoor in de Kalverstraat. En

“Verandering is geen probleem, het is de snelheid van verandering die me zorgen baart”

De Griekse filosoof Heraclitus wist het al: “Alles stroomt, niets is blijvend.” Ook binnen een organisatie is verandering de enige constante. “Zelf ben ik daar nooit echt bang voor geweest. Meer nog, verandering is iets wat ik altijd heb omarmd omdat je er dingen mee in beweging krijgt”, zegt Erwin Van Osta (54), topman van de Belgische doe-het-zelfketen Hubo. “Noem me gerust een ‘old school CEO’, want dat neemt niet weg dat ik mij ook in de digitale wereld als een vis in het water voel. Voor een ondernemer zijn dit geweldige tijden. Daarom alleen al was ik graag twintig jaar jonger geweest”, biecht hij op tijdens een openhartig gesprek met Alex Bouckaert van het Belgische Bloovi. “Lange tijd heb ik mij de Usain Bolt van onze sector gevoeld, maar zelfs die is vandaag niet meer de snelste van het pak. Het zijn nu de Amazons en Alibaba’s van deze wereld die strijden om het goud.”

Geduld is een schone deugd, maar daar heeft een man als Van Osta lak aan. Onder het motto ‘Just fucking do it’ wil deze zelfverklaarde speed addict alles en iedereen naar de vernieling rijden. En dan nog liever vandaag dan morgen. Dan moet het extra pijnlijk zijn om vast te stellen hoe de nieuwe gezichten in het peloton plots zoveel sneller kunnen schakelen. “Uiteraard heeft onze organisatie die intussen 25 jaar bestaat en 3.000 medewerkers tewerkstelt niet meer de wendbaarheid van een start-up, maar anderzijds is ons businessmodel duurzaam genoeg om

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief