Winkel profiteert van uitstraling bouwbedrijf

Bij Van Grunsven denk je automatisch aan het bouwbedrijf en hun rol als projectontwikkelaar. Maar het Brabantse familiebedrijf heeft ook een doe-het-zelfwinkel, die goed gevonden wordt door zzp’ers, consumenten en collega-bouwbedrijven uit de regio. Mix sprak met bedrijfsleider Gertjan Raaijmakers: “De kennis van ons bouwbedrijf straalt ook af op onze winkel.”

Opzet van de winkel

In 1965 startte Wim van Grunsven een timmerwerkplaats op de huidige locatie van de winkel. Hieruit is in 1968 de doe-het-zelfwinkel opgericht, deze bestaat dit jaar 50 jaar. Raaijmakers (34) vertelt: “Eigenlijk is de winkel als een verkapt magazijn begonnen. De opzet was destijds heel summier en kleinschalig. Door de jaren heen is er een aantal keer flink verbouwd, de laatste grote verbouwing was in de jaren ’90. Inmiddels is onze winkel bijna 1.000 vierkanter meter groot. We verkopen aan particulieren, zzp’ers en bedrijven.

Formido-convenant definitief

Het convenant van afspraken tussen Maxeda en de Formido-ondernemers is definitief en MIX heeft het ingezien. Voor ondernemers die geen Praxis willen worden, is daarin vrijwel niets geregeld. Het bestuur van de Franchisestichting blijft in de tussentijd ‘op de toko passen’ en een vertrouwenscommissie ziet toe op naleving van de afspraken.

Het convenant betreft een collectieve regeling die zowel voor de Formido-ondernemers als voor Maxeda voorwaarden regelt waarmee zij naar de toekomst kunnen. Maxeda besloot namelijk te stoppen met de Formido-formule en de meeste ondernemers te laten overstappen naar Praxis. Een groot deel van dat Formido-convenant is inmiddels ook door MIX gepubliceerd (zie www.mixonline.nl/tags/maxeda).

75% eens met convenant?

De Stichting legde op 27 februari het concept-convenant voor aan de Formido-franchisenemers die zij vertegenwoordigt. En na rijp beraad ging het overgrote deel er mee akkoord, meldt

“Je moet blijven ondernemen”

De Esselink Groep bestaat uit vier bouwcenters, vijf Gamma-winkels en een Karwei. Ook zijn ze de eigenaar van het jonge bedrijf 3Dlink. Recent opende een nieuwe Gamma in Goes de deuren op een nieuwe locatie. De grootste en meest duurzame bouwmarkt van Zeeland telt bijna zesduizend vierkante meter dhz-aanbod in het nieuwe Gamma Focus-concept. Mix sprak met directeur Teus-Jan van Dieren (44) over deze nieuwe winkel. Daarnaast geeft hij ook zijn visie op de bouwgroothandel en vertelt hij over zijn interesse voor 3D-printen.

“Wij zijn met trots een familiebedrijf. Onze medewerkers in Goes werken zowel bij Gamma als bij Esselink. Een voordeel van een familiebedrijf is dat ik alle vaste medewerkers ken. Dat geeft binding. In onze nieuwe Gamma in Goes hebben we een heel enthousiast team. Ook daarvoor is de opening goed geweest, zo’n vernieuwing motiveert mensen enorm. We kunnen voor deze nieuwe Gamma nu ook gemakkelijker medewerkers vinden.”

Resultaten na de opening

“Na de intensieve voorbereiding van zeven jaar waren

“Afspraken, anders komt er een oorlog”

Bourrelier Group verzet zich tegen Intergamma’s Operatie Guinness en gooit nieuw vuurwerk in de strijd. De Franse franchisenemer stelde Intergamma in gebreke voor meer dan € 20 mln. Als er geen heldere afspraken gemaakt worden binnen Intergamma dreigt Bourrelier met de keuze voor een exit – “hopelijk geen vechtscheiding” – want anders komt er “een oorlog over alle facturen”.

Bourrelier Group slijpt de messen, zo lijkt het. De Franse franchisenemer van Gamma en Karwei – voorheen Bricorama genaamd – verzet zich al ruim een jaar tegen Operatie Guinness die franchisegever Intergamma zich voorgenomen heeft.

De meerderheid van aandeelhouders is voorstander van de operatie waarin Intergamma de >150 winkels van Van Neerbos Bouwmarkten (CRH) overneemt en zichzelf herstructureert.

Verzet met álle middelen

Bourrelier heeft 3,4% van het aandelenkapitaal en kon daar dus niet zo veel tegenin brengen. Toch

Samen strijden voor betere productinformatie in DHZ-retail

De eerste twee retailers uit de doe-het-zelf-sector zijn live met GS1 Data Source: Intergamma en bol.com. Nog in de loop van dit jaar krijgen zij navolging van vier andere retailers in de Benelux. Daarmee is de klus nog lang niet geklaard, blijkt op het GS1 Congres tijdens de sectorsessie doe-het-zelf, tuin en dier. Intensieve samenwerking tussen retailers en hun leveranciers blijft nodig. “We hadden een hotline met Intergamma.”

Op het scherm verschijnt de productpagina van bol.com over een groene gereedschapskoffer. Dit is één van de meest geretourneerde artikelen in het doe-het-zelf-segment van het online warenhuis. Wat de reden is? Het ontbreken van een foto van de binnenkant van de koffer. “In de winkel zou je zo’n koffer even openen om te kijken of je boormachine erin past. Online kan dat niet. Dat leidt tot veel retouren die we hadden kunnen voorkomen met een extra foto”, vertelt Rianne de Jong, manager retourenpreventie bij bol.com

Bent u klaar voor the day after tomorrow?

Dat was de centrale vraag tijdens de Nationale DHZ-Sessie die op woensdag 14 maart 2018 plaatsvond op de sfeervolle locatie Innstyle in Maarssen. De tweehonderdvijftig aanwezigen werden getrakteerd op een interessant programma. Vier sprekers deelden hun kennis en expertise met de aanwezigen, allen afkomstig uit DHZ-branche.

Dagvoorzitter Tom van ’t Hek opende de bijeenkomst en vroeg organisator Marc Nelissen waarom hij de Nationale DHZ-Sessie weer organiseerde. Nelissen: “Er gebeurt zo ontzettend veel binnen en buiten de branche waarover we de aanwezigen kunnen bijpraten. Ik vind het gaaf als iedereen hier straks weggaat met een stip op de horizon. Dat iedereen weet waar de klant naartoe leeft en wat er nu gedaan moet worden om klaar te zijn voor de toekomst.” Van ‘t Hek wees op de Gouden Spijkers die niet op het programma stonden. “Dat klopt”, legde Nelissen uit,

Bedrijven vaak verliefd op hun business-model

Centraal in de presentatie van Steven van Belleghem tijdens de Nationale DHZ Sessie stond de customer experience the day after tomorrow. “Veel organisaties die in moeilijkheden zitten hebben te lang gewacht om zich aan te passen aan het veranderende gedrag van mensen. Ze waren te verliefd op hun eigen strategie en distributie.” Volgens Van Belleghem draait het om de klant. Je moet tijd besparen voor de klant en het hem zo eenvoudig mogelijk maken. Vaak betekent dit dat het voor organisaties daardoor juist complexer wordt. “Dat vraagt om grote investeringen, maar de markt beloont zulke transformaties.

Zet een stip op de horizon voor the day after tomorrow en werk dan terug naar de dag van vandaag. Wees niet bang dat techniek alles overneemt. Robots kunnen de operatie overnemen, maar nooit een emotionele connectie maken. Die human touch is de kracht van de fysieke retail. Computers deliver, people over-­deliver.”

Een deel van de aanwezigen had nog nooit van de Vlaming Steven van Belleghem gehoord, vergeten doen ze hem na de Nationale DHZ Sessie niet snel. Van Belleghem is binnen Europa een vooraanstaande gedachteleider op

“De uitdaging is om in 2018 weer groei te realiseren”

Berry van Oosterhout is Consultant bij GfK. Tijdens de Nationale DHZ Sessie scheen hij zijn licht over de retailcijfers van 2017. Die zijn mooi (+5,5%) maar geven wel een vertekend beeld. Zo zit de groei vooral bij 70 grote bouwmarkten en heeft de rest het hard te halen.

Van Oosterhout: “Het zonnetje schijnt vandaag buiten, maar het schijnt ook over de cijfers. Na tien jaar kom ik eindelijk met goed nieuws. Vorig jaar werd er in de dhz-bouwmarktbranche 3.1 miljard omzet gerealiseerd. Dat is een groei van 5,5%. Dit is een uitstekende uitgangspositie. Is dit een reden om achterover te gaan hangen? Nee!”

Overeind blijven

Hoewel Van Oosterhout goed nieuws had, waarschuwde hij de aanwezigen. “De grote bouwmarkten en online spelers pakken een groot deel van de groei: maar

“Je moet een plek veroveren in de muur die een bedreiging vormt”

Eduard de Wilde, Director VODW digital sprak tijdens de Nationale DHZ Sessie over nieuwe en machtige spelers die het speelveld van traditionele branches betreden. Zij beheersen het spel van data en platformen waarmee ze kennis verzamelen over de consument en het klanteigendom naar zich toe trekken. Hierdoor lopen merkfabrikanten het risico terecht te komen in een neerwaartse prijsspiraal. Volgens hem is de ontwikkeling van branded services nodig om zelf de toegang tot de consument te behouden en toegevoegde waarde bieden.

De Wilde: “Er is een muur ontstaan die het merkfabrikanten moeilijk maakt om te kunnen overleven. De sense of urgency bij fabrikanten moet omhoog. Tot voor kort ging het altijd over getallen. Hoeveel mensen hadden internet, kochten online, hadden een smartphone? De veranderingen zijn zo duidelijk dat we het daar niet meer over hoeven te hebben.”

De wet van Moore

De wet van Moore stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt. “De digital power zal dus

“Het belangrijkste is dat je de boot niet mist, dus begin gewoon!”

Machiel Tiddens van AH.nl nam de aanwezigen tijdens de Nationale DHZ Sessie mee in de omnichannelwereld van Ahold. Welke stip zet het bedrijf op de omnichannel-horizon en hoe verloopt de reis naar die stip? Tiddens vertelde over de start-up AH.nl. Hoe ze experimenteren, falen en gebleken successen snel uitrollen. “Het belangrijkste is dat je de boot niet mist, dus begin gewoon!”

Tiddens stond in 2013 ook op het podium. Destijds sprak hij over Bol.com, zijn toenmalige werkgever. Inmiddels is hij Vice President E-commerce AH.nl. “Acht procent van de omzet in dhz wordt online gerealiseerd. Met 170.000 artikelen groeide Bol.com uit tot een van de grootste online spelers in de branche. Zo hard kan het gaan”, hield Tiddens de aanwezigen voor.

Dezelfde uitdagingen

Volgens Tiddens heeft Ahold al sinds de oprichting te maken met een veranderende wereld. “De vraag hoe we daarmee

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief