Online op zoek naar airco’s

Vrouwen bloot, handel dood. Dit oude spreekwoord gaat niet op voor airco’s. Zeker wanneer het warmer wordt, stijgt de vraag bij consumenten naar deze verkoelende apparaten. Daarbij start de zoektocht naar producten ook online. In deze rubriek laat vergelijkingssite Kieskeurig.nl de cijfers achter de trends zien. Naar welke airco is een consument op zoek voor de warme maanden?

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumentenproducten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: airco’s.

De’Longhi op eerste plaats bij populaire merken
Belangrijke filteropties binnen de groep airco’s zijn: geschikt voor ruimte tot, het geluidsniveau, het type, de verschillende opties, het koelvermogen en het merk. “De onderstaande clickshare-percentages laten zien hoe populair een merk is binnen de periode van 1 mei tot en met 31 juli 2019 op Kieskeurig.nl”, legt category -manager

Vinden van juiste oplossing blijft uitdaging

De meeste kit- en lijmklussen zijn prima te tackelen met een generieke oplossing, terwijl daarnaast minder frequent wordt gekozen voor een specialty. Het blijft daarbij een uitdaging om de klant zodanig door het aanbod te navigeren dat hij een keuze maakt voor de juiste koker. Ondernemers zijn blij dat er wordt nagedacht over de indeling van de categorie, hoewel het ei van Columbus misschien nog even op zich laat wachten.

Het grootste verschil tussen de supermarkt- en bouwmarktklant is misschien wel de oefenfrequentie. De supermarktklant komt een paar keer per week, misschien wel dagelijks, over de vloer bij zijn favoriete winkel, terwijl dat bij de aankoop van klusproducten een stuk lager ligt. Op moment dat een minder ervaren bouwmarktbezoeker in contact komt met kit- en lijmenaanbod van vele meters, dan valt te begrijpen dat die zich enigszins hulpeloos voelt. “Als shopper zou je ook visueel in één keer de juiste oplossing moeten vinden”, heeft Steven Fitsch, Marketing Manager BNL van Bolton Adhesives, recent gezegd in marketingvakblad MarketingTribune.
Hij vindt

Meer dan 1.000 lege haken

In het verleden doken er wel eens out-of-stockpercentage op van 2 tot 3% in DHZ-retail. Op een totaalomzet van € 3,5 miljard, kost dat dan toch snel € 100 miljoen. MIX keek eens rond in een paar winkels en turfde daar domweg de lege haken. Schrikbarende tellingen leverde dat op.

Die 2 tot 3% is geen spijkerhard gegeven, maar was in 2015 een aanname van Rob Klifman, destijds directeur Supply Chain Management en Centrale Inkoop bij Intergamma. Trek je out-of-stock breder, dan spreek je van lost sales. Dat is iets anders dan out-of-stock (ook ´niet in het assortiment´ zijn lost sales), maar waar het om gaat, is dat het een gemiste verkoopkans is.
Hoeveel lege haken heeft de gemiddelde winkel? Dat weet eigenlijk niemand. Om de proef op de som te nemen, stuurde MIX twee studenten naar vier winkels in dezelfde stad. Een Gamma, een Praxis, een Karwei en

Klusongelukken blijken absoluut geen sinecure

Daar waar de professionele markt met zzp’ers en aannemers secuur onder de loep wordt genomen als het gaat om veilig werken, blijkt grote onwetendheid te bestaan als het aankomt op klusongelukken door particulieren. Informatie vanuit verschillende bronnen levert in ieder geval het beeld op van grote risico’s.

Misschien wel tot de meest pregnante uitspraak wat dat betreft is de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) gekomen. Die heeft niet recent, maar wel medio 2015, een inventarisatie laten uitvoeren naar klusongelukken thuis. En daar komt het verontrustende signaal uit naar voren dat klusletsel aan handen, veel vaker dan gedacht, leidt tot blijvende invaliditeit. Blijvend letsel is in het geding bij maar liefst 40 procent van de ongevallen. Meestal gaat het dan om doorgesneden pezen en zenuwen in de hand of arm, botbreuken en zelfs geamputeerde vingers.
“De ernst van hand- en polsletsel wordt helaas nog steeds onderschat”,

Gamma: aanbiedingen op maat, kanaalonafhankelijk

De digitaliseringstransitie waarin Gamma zich bevindt, kent nu een doortik naar de eigen activatie-discipline. Concreet: promoties hebben nu ook een rol in de digitale folder. De consument wil immers zelf zijn kanaal kiezen en content op maat krijgen waar en wanneer hij dat zelf wil. “Zo ver zijn we nog niet, maar daar willen we wel naar toe”, reageert activatiemanager Ibe Hundling van Gamma.

Hundling was eind april te gast op een retailcongres, waar hij een presentatie hield over de digitale folder van Gamma. “Wat me daarbij eigenlijk het meest verbaasde, was dat die presentatie voor flink wat beroering zorgde, terwijl het fenomeen digitale folder eigenlijk helemaal niet zo uniek is”, stelt Hundling achteraf. Niet alleen bij Gamma, maar ook bij andere retailpartijen is de digitale folder onderdeel van het totale communicatieportfolio. Retailers presenteren die folders op hun eigen site, maar maken daarbij tevens gebruik van folderplatforms.

Verdergaande personalisering
Dat is misschien niet uniek, maar tegelijkertijd is dat slechts een deel van het

“Wij hebben echt een gave club”

Honderd jaar oud, 17 bouwmarkten, één bouwmaterialenhandel, 950 medewerkers en twee keer beste werkgever van Nederland. Dat is Goedhart. We spreken met eigenaar Chris Goedhart over de kernwaarden van zijn bedrijf, over de verandering in DHZ, de veranderende rol van de bouwgroothandel, formulekracht en over plezier en resultaat. Of eigenlijk over resultaat en plezier. “Want plezier staat voorop, maar zonder resultaat sodemieter je met al je plezier zo de afgrond in.”

Honderd jaar oud, 17 bouwmarkten, één bouwmaterialenhandel, 950 medewerkers en twee keer beste werkgever van Nederland. Dat is Goedhart. We spreken met eigenaar Chris Goedhart over de kernwaarden van zijn bedrijf, over de verandering in DHZ, de veranderende rol van de bouwgroothandel, formulekracht en over plezier en resultaat. Of eigenlijk over resultaat en plezier. “Want plezier staat voorop, maar zonder resultaat sodemieter je met al je plezier zo de afgrond in.”

Honderd jaar bestaat Goedhart dit jaar. Wanneer precies, dat kan Chris Goedhart niet exact uit de officiële stukken herleiden. Zijn overgrootvader begint het bedrijf met een groothandel in bouwmaterialen.

‘Free flow’ in plaats van gebaande paden

De nieuwe vestiging van Intratuin die dit voorjaar de deuren opende, mag zich met recht flagshipstore van Intratuin 3.0 noemen. Op ruim 9.000 vierkante meter komen alle nieuwe concepten waaraan de afgelopen drie jaar is gewerkt samen. Belangrijkste noviteiten: geen vaste route door de winkel, maar ‘free flow’ en continu contact met groen. Intratuin als inspirerend rustpunt in de hedendaagse haastige retail.

Voor bezoekers van Intratuin Deventer begint de groene inspiratie al op de parkeerplaats. Langs de looproute naar de entree staan bloemenperken, die de consument al lekker maken en in de ‘groene’ stemming brengen. Eenmaal binnen maakt de groente- en fruitwinkel in de entreehal duidelijk dat Intratuin niet alleen maar een ‘tuincentrum’ meer is, maar veel meer een ‘belevenis’. Met weliswaar een absolute hoofdrol voor groen, maar ook ruimte voor interieur, eten en drinken en natuurlijk tuin en dier. Wat ook opvalt is de keuzevrijheid in de wegen waarop de klant de winkel vanuit de entree kan betreden.

Meer vrijheid

Stijgend aantal online zoekers naar beveiligingscamera’s

Beveiligingscamera’s geven meer zekerheid in en rondom het huis of het pand. Hiermee kunnen eigenaren van een afstand zien of er verdachte situaties zijn. De vraag naar deze camera’s is door de komst van internet en een betere beeldkwaliteit de afgelopen jaren toegenomen. Want vooral door de camera’s van wifi te voorzien, zijn de mogelijkheden en de toepassingen enorm vergroot. Kieskeurig ziet dit de laatste jaren terug in een stijgend aantal bezoekers dat interesse heeft in een beveiligingscamera.

Op Kieskeurig.nl vergelijken Nederlandse consumenten producten, prijzen en winkels met elkaar. De website telt 170.000 unieke bezoekers per dag, waarvan 92% een aankoopintentie heeft. In deze rubriek deelt Kieskeurig.nl cijfers over de zoek- en koopintentie van de Nederlandse consument. In dit nummer: beveiligingscamera’s.

Vooral in de donkere maanden
Voor beveiligingscamera’s oriënteren Nederlanders zich vooral in de donkere maanden van het jaar. Daarnaast is ook een piek te zien net voor de vakantieperiode in de zomer. Ook dit is blijkbaar een goed moment voor de verkoop van beveiligingscamera’s: consumenten willen tijdens hun vakantie de

Veilig wonen ondertussen uitgegroeid tot kernassortiment

Onder invloed van maatschappelijke trends, zoals de behoefte aan veiligheid, maar ook door producttechnische ontwikkelingen neemt het aanbod hang- en sluitwerk een steeds prominentere plek in. Elektrotechnische oplossingen om de eigen woning te beveiligen waren voorheen pittig geprijsd, terwijl er nu producttoepassingen bestaan voor onder de honderd euro.

De term hang- en sluitwerk volstaat niet meer. Onder die noemer vallen vooral traditionele mechanische toepassingen, zoals sloten, schuiven, scharnieren en inbraakstrips, terwijl het assortiment de laatste jaren is verbreed tot het totaalthema Veilig Wonen. Dat heeft van doen met het goed op slot houden van deuren en ramen, maar ook met het elektronisch monitoren van de veiligheid in huis. Wie reclameblokken op televisie voorbij ziet komen, loopt grote kans te worden geconfronteerd met een commercial van Ring, de aanbieder van veiligheidsproducten. De aanbieder legt in zijn uitingen vooral nadruk op de elektronische voordeurbel met camera, maar wat in deze

Karwei ziet Kwantum en LeenBakker door groeispurt gaan

Het segment met retailers die actueel wonen combineren met een aantrekkelijke prijs zit volop in ontwikkeling. Vanuit DHZ-gelederen kwam Karwei in het najaar van 2016 het segment binnen met zijn Q-concept, dat traditionele klusoplossingen, maar ook wooninspiratie biedt. Ondertussen hebben Kwantum en LeenBakker nieuwe conceptstores geopend, die als criterium gelden voor de volgende generatie woonbeleving. Is dat de voorbode van een nieuwe onstuimigheid in dit segment?

Niet alleen de winkelformules zelf gaan door een transitie heen. Want aan de basis ervan ligt tevens een wending in de smaakvoorkeur van consumenten. Werd er vroeger jaren gespaard om het interieur een metamorfose te geven, nu wordt de inrichting veel meer gefragmenteerd bij de tijd gebracht. Bovendien waren interieurtrends in voorgaande decennia sterk richtingbepalend voor de keuze die werd gemaakt.

Trends bepaald
Of moet je zeggen: voorgeschreven? Zeker gedurende de tweede helft van de vorige eeuw. De jaren zeventig werden hoofdzakelijk bepaald door bonte kleuren, geometrische patronen en bloemenprint. In de jaren tachtig kozen we massaal voor een

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief