Hornbach experimenteert met een Kompakt-winkel. Als dat concept succesvol blijkt, komt het uiteraard ook naar Nederland. In dat geval ziet de keten eerder ruimte voor veertig van die winkels dan voor tien. Maar dat is voorlopig nog 'reine Spekulation'.

In het kader van de digitalisering experimenteert Horn­bach in Duitsland met het Kompakt-­format. MIX nam daar eerder al een sneak-peak. “De vraag is of we verkoopvloeroppervlak kunnen vervangen door technologische mogelijkheden. Nog steeds complete projecten aanbieden, compleet met het hele assorti­ment en alle services, maar dan op minder vierkante meters. Dat testen we momenteel in drie Compact­ winkels. Die lopen tot dusverre heel goed. Zelf zou ik er voortaan alles kopen en mijn aankopen gemakkelijk thuis laten bezorgen. We merken dat de consument er nog aan moet wennen. Die rijdt voor grote projecten soms toch liever naar een grote Hornbach. Misschien is dat een kwestie van wennen.”

Speculatie over aantallen

Als het Compact­format succesvol blijkt, gaat Hornbach er zeker de grens mee over. Hoeveel er in dat geval in Nederland zouden passen, weet hij nog helemaal niet. Al zijn dat er eerder veertig dan tien, beaamt hij met een licht knikje de suggestie van de journalist. Voorlopig ziet de Hornbach­organisatie nog volop ruimte voor het big­box­format waarvan ze in Amsterdam een prachtexemplaar neergezet hebben.

Kijk op http://mixonline.nl/tags/compact voor een overzicht van diverse Compact-concepten in DHZ.

In MIX 2017-2 verscheen een uitgebreid interview met Hornbachs directeur Evert de Goede, marketingmanager Maarten Post en bestuursvoorzitter Albrecht Hornbach.