Intergamma investeert fos in de Omnichannel-voorkant. Het miljoenen-budget daarvoor komt uit de Logistiek en Centrale Inkoop.

Directeur Supply Chain en Directe Inkoop Rob Klifman is nu ruim drie jaar bezig. In die tijd bespaarde Intergamma een substantieel bedrag op logistiek. “Hoeveel precies kan ik niet zeggen. Houd het maar op miljoenen.” Toen hij begon ging 30% van de inkoopwaarde via het eigen DC en 70% via rechtstreekse zendingen van fabrikanten en leveranciers naar de bouwmarkten. Eind 2016 is dat andersom.

Samen met Klifman bekijken we het distributie- en groupagecentrum in Tiel: één van de negen locaties van in totaal ruim 100.000 m2. Tiel is een groupagecentrum waar gesorteerde zendingen van leveranciers binnenkomen en naar specifieke bouwmarkten getransporteerd worden. Tiel is ook het distributiecentrum waar internationale leveranciers in bulk aanleveren en Intergamma de bestellingen van de bouwmarkten ‘pickt’. Iedere dag vertrekken tachtig tot honderd trailers naar de bouwmarkten, gemiddeld vol met goederen voor twee tot drie bouwmarkten. “Voorheen waren dat er zes tot zeven. Kun je nagaan hoeveel extra we nu zelf vervoeren.”

Schaalvoordeel

De bundeling van logistiek scheelde Intergamma 400.000 stops per jaar. Verdeeld over 400 bouwmarkten, zijn dat 1.000 stops per jaar minder. “Duizend keer tuut-tuut in iedere winkel. Duizend keer minder naar het magazijn, uitladen, controleren, tekenen en de winkel vullen. Moet je eens kijken wat dat scheelt, ook aan kilometers en milieueffecten. Wij zijn nu zelf de grootste leverancier van de winkels en zitten ook nog eens het dichtste bij.”

Lees het complete interview met Klifman in MIX 2016-2 (9 maart aanstaande)