Niet iedere klant verdient dezelfde prijs

Waarom zou je de klant die zijn huis verbouwt, en een hoog budget stukslaat in je winkel, op dezelfde manier belonen als de klant die incidenteel langskomt voor een paar spijkers? Hoeft ook niet, als we de aanzwellende geluiden over Dynamic Pricing mogen geloven. In het meest digitaal doorwrochte scenario wordt de trouwe klant op een andere manier beloond dat de toevallige passant, terwijl ook rekening wordt gehouden met andere factoren. Denk aan elementen als marktvraag, prijzen bij de concurrent, beschikbaarheid, tijd van de dag, conversie, eigen financiële doelstellingen en zelfs weersomstandigheden.

Grappig bericht. Heet van de naald. De eerste bar van Amsterdam met fluctuerende prijzen, Bar Broker in de Regulierdwarsstraat, zou in eerste instantie slechts tijdelijk open zijn. De toeloop is echter zo enorm, dat de bar na een grote verbouwing en met een nieuw vraag-en-aanbodsysteem, blijvend de deuren open houdt. De formule waarbij de drankprijzen net als de koersen op de beursvloer continu veranderen, is een succes van jewelste. Pim Havenga van Bar Broker over het nieuwe vraag-en-aanbod­systeem: “Prijzen veranderen automatisch naarmate er meer of juist minder mensen binnen zijn.”

“Doorgaan. Tot je hebt wat je wilt hebben”

Zo’n veertig jaar lang zat Breen in het centrum van het Noord-Hollandse Schoorl. Prima te vinden tussen de andere winkels, maar wel in een straat met éénrichtingsverkeer en nauwelijks ruimte om te parkeren. En ze waren begrensd in hun mogelijkheden. “Met onze nieuwe winkel blijven we doen wat we al deden. Met de extra ruimte die we nu hebben, kunnen we verder uitbouwen. Niet alleen in assortiment, maar straks ook in diensten.”

Breen is een begrip in Schoorl en omgeving. Dit voorjaar namen ze hun intrek in een nieuw winkelpand van 1.000 vierkante meter met daarboven een magazijn van 600 meter. Met 25.000 unieke artikelen en daarnaast 10.000 verschillende sleutels mag Breen zich een regionale specialist noemen die zich richt op de professionele vakman en de particulier.

Familiebedrijf

Het huidige team bestaat uit zeven personen, waarvan de kern gevormd wordt door de familie Van Langen. Siem runt samen met zijn vrouw Lida, zoon Robin en

Consument wil ‘terug’ naar oplossing van vakhandel

Bevestigingsmaterialen lieten zich tot nu toe relatief lastig presenteren in bouwmarkten. De gemiddelde consument heeft weinig ervaring met het maken van de juiste keuze – er worden nog volop schroeven in het verkeerde materiaal bevestigd. Bovendien heeft de consument er geen trek in om door het aanbod van blisterverpakkingen een voorraad schroeven te houden die hij nooit meer gebruikt. Beide trends laten zich nu keren: navigatie in het schap is verbeterd en door de introductie van productbakken krijgt de klant de mogelijkheid om losse schroeven, bouten of moeren te kopen.

Eerst maar even naar de ‘nieuwe’ Gamma in Bergen op Zoom, die inmiddels alweer een paar maanden open is en op 12 juni de eerste Gamma in Nederland was volgens het nieuwe concept. Tal van nieuwe formuleonderdelen deden daarbij hun intrede. Bij de ontwikkeling van het concept is vooral gekeken naar de wens van de klant zelf, meldt Intergamma. Dat leidde onder andere tot de keuzemogelijkheid om zowel een doosje als één schroef aan te kunnen schaffen. Bouwmarktmanager Art Schäfer was al enthousiast toen de deuren open gingen, een half jaar later is

Nieuwe Hubo: ondernemersgereedschap

De nieuwe Hubo-winkel in Woudenberg is het logische uitvloeisel van een koers die DGN twee jaar geleden al inzette. ‘Zorgeloos wonen’ mogelijk maken voor de consument met service en advies vanuit het vakmanschap en de lokale binding van de plaatselijke ondernemer. Niet alleen de strijd aangaan op prijs maar juist het onderscheid zoeken op toegevoegde waarde. “Als we die stap nu niet zetten, zijn we er over vijf jaar niet meer”, zegt ondernemer Jan van Eckeveld.

“Ons bedrijf is nu meer een winkel dan een bouwmarkt”, zegt de Woudenbergse ondernemer Jan van Eckeveld. “We horen van dames dat ze hier nu graag komen winkelen. Zeker ook vanwege de geïntegreerde Decorette.” Tegelijkertijd is Van Eckeveld er van overtuigd dat hij de particuliere klusser en de professionele zzp’er ook gewoon als klant houdt. “We hebben zo veel feeling met die doelgroep, dat die heus wel blijven komen. We spreken dezelfde taal en bovendien hebben we de producten die zij nodig hebben nog steeds in het assortiment.”

"Blijven zoeken en keuzes durven maken”

“In de afgelopen jaren werkten we met vijf mensen, nu zijn het er nog drie. Van één stoffeerder moest ik door economische redenen afscheid nemen en de ander begon voor zichzelf. De goede tijd is er weer. Het tekort aan goede stoffeerders is een zorg voor veel ondernemers en fabrikanten.” De uitspraak van Roel van der Zanden (48) van Colors@Home tekent hoe hij schakelt tussen zijn winkel in Zeewolde en de ontwikkelingen in de markt. “Ik ben nu op zoek naar een fulltime stoffeerder, want het is interessant om over ontwikkelingen na te denken, maar het werk van vandaag moet wel gedaan worden.”

Personeelstekort in een prachtig vak

“Wanneer wij geen fulltime stoffeerder in dienst hebben, scheelt dat natuurlijk geld. En wanneer we werken met flexibele inzetbare mensen, is de marge minder, maar krijg je meer rust. En let op: wanneer vanaf volgend jaar de Wet DBA voor zzp’ers strikter nageleefd wordt, wordt de samenwerking anders. Hij moet meer projectmatig werken en ook voor zijn eigen materialen gaan zorgen.”

Van der Zanden breekt een lans om de oude lts-school weer in ere te

Toolstation versnelt expansie

Met negentien vestigingen is Toolstation in Nederland inmiddels een formule om rekening mee te houden. Zeker als je de plannen kent en weet dat de organisatie via shops, catalogus én webshop al twee jaar op rij met 20% groeit. Met scherpe prijzen, een breed pakket en snelle beschikbaarheid. Niet met service of advies.

Het gaat goed met Toolstation. De keten is zijn Nederlandse netwerk nu hard aan het uitbreiden. In 2006 begon het met vijf winkels: in Leiderdorp, Schiedam, Nieuwegein, Heerhugowaard en Amsterdam. Nadat Travis Perkins de formule in 2012 overnam van BDI ging het hard. In 2015 gingen er drie open. In 2016 en 2017 nog een hel stel waardoor Toolstation nu negentien vestigingen heeft. Marketingmanager Saskia Oosterhuis: “We gaan de expansie in 2018 echt versnellen.” Hoe hard? “Zo hard als we kunnen. Categorymanager Michiel van der Woude rekent voor: “In de UK zijn

Grenzen tussen klussende consument en professional vervagen

Nu de omzetten weer een stijging laten zien voor de doe-het-zelfwinkels en voor de bouwgroothandel, is het goed om te kijken welke ontwikkelingen zich voordoen. Want dat de verdeling van de omzet over de verschillende klantgroepen sinds de crisis ingrijpend is veranderd, is wel duidelijk. In Nederland en in het buitenland zijn er volop ontwikkelingen en initiatieven, waarbij de grenzen tussen de professionals en de klussende consumenten vervagen. Dat geeft bedreigingen, maar biedt ook kansen. In dit artikel zet MIX een aantal ontwikkelingen op een rij.

Noem het ‘fusion’ of ‘blurring’: feit is dat de grenzen in het aanbod en de klantbenadering bij de doe-het-zelf winkels en de zakelijke aanbieders steeds meer vervagen. In het verleden was de verdeling grofweg gezegd dat de doe-het-zelfwinkels zich vooral richtten op de particuliere markten en de groothandels de zakelijke klanten verwelkomden. Die traditionele verdeling is steeds meer aan het verschuiven.

Door strategische overnames, nieuwe concepten, andere soorten van dienstverlening en door keuzes te maken in klantgroepen kijkt de bouwgroothandel steeds meer naar

Een concurrerende franchisenemer op de hoek?

De beslissing van Maxeda om de Formido-formule te staken, heeft nogal wat gevolgen. Ondernemers die Formido willen blijven, zien hun formule verdwijnen. Anderen kunnen Praxis worden, maar krijgen te maken met bestaande Praxis-winkels in hun verzorgingsgebied. Andersom zien bestaande Praxis-winkels ineens naburige Formido’s veranderen in concurrerende Praxis-collega’s. Valerie Lipman van Poelman van den Broek belicht de juridische kant van die zaak voor MIX.

“De zorgplicht van een franchisegever is een veel­besproken onderwerp. Denk aan de zorgplicht van de franchisegever met betrekking tot omzetprognoses die worden verstrekt. De zorgplicht van de franchisegever kwam de laatste tijd veelvuldig aan de orde in verband met door de franchisegever voorgenomen wijzigingen in of zelfs beëindiging van de franchiseformule. Denk hierbij aan het besluit van de franchisegever om bepaalde winkels om te bouwen of de aan het gebruik van de franchiseformule verbonden voorwaarden te wijzigen. Wat kunnen de franchisenemers in dat geval ondernemen?”

 

Amazon komt met eigen show over huisverfraaiing

Multichannel-retailgigant Amazon, die ook fysieke boekwinkels bestiert, komt dit najaar met een webshow over huisverfraaiing. Een soort van klusprogramma over hoe je het woongenot kunt verbeteren. Die productie is tevens bedoeld om producten aan te prijzen. “Dit heeft vooral tot doel om de jonge doelgroep te bereiken. Dat lukt immers nauwelijks nog met traditionele middelen”, stelt Thijs Broekhuizen, e-commerce specialist en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zoals alles wat Amazon doet, blijkt ook dit nieuwe traject tot in de puntjes te zijn voorbereid. De e-commerce gigant werkt voor dit videotraject samen met het productiehuis Kin Community. ‘Overhaul’ is de titel van de webserie, die in totaal zes afleveringen gaat tellen en waar de hoofdrol is weggelegd voor Amerikaanse YouTube-sterren. Een variant dus op de Nederlandse vlogger Enzo Knol.

Youtube-vloggers

De YouTube-vloggers die straks gaan optreden, hebben vooral tot taak om de amusementswaarde en aantrekkelijkheid van de

Brancheringsregelingen voor detailhandel in strijd met Europees recht (II)?

In Nederland weten wij niet anders dan dat niet alle vormen van detailhandel op elke locatie zijn toegestaan. Reden daarvoor is dat niet elke locatie voor elke vorm van detailhandel geschikt is en dat gemeenten veelal het centrumgebied willen beschermen. Concreet gezegd: een bouwmarkt aan de rand van de stad en de kledingwinkel in het centrum. Maar… die regels blijken nu misschien wel strijdig met Europees recht. Arjan Loo zoekt het uit voor MIX.

In een eerdere editie van MIX (juli 2016) stelde ik de vraag of deze beperkingen wel mogen worden gesteld of dat deze mogelijk in strijd zijn met Europese regelgeving. En wat dan de gevolgen zouden zijn. Gelet op recente Europeesrechtelijke ontwikkelingen lijkt over die vragen meer duidelijkheid te komen.

Rechtszaak ‘Stad Appingedam’

De reden voor die vragen was een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) over het bestemmingsplan ‘Stad Appingedam’ van de Appingedamse

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief