Amazon komt met eigen show over huisverfraaiing

Multichannel-retailgigant Amazon, die ook fysieke boekwinkels bestiert, komt dit najaar met een webshow over huisverfraaiing. Een soort van klusprogramma over hoe je het woongenot kunt verbeteren. Die productie is tevens bedoeld om producten aan te prijzen. “Dit heeft vooral tot doel om de jonge doelgroep te bereiken. Dat lukt immers nauwelijks nog met traditionele middelen”, stelt Thijs Broekhuizen, e-commerce specialist en universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zoals alles wat Amazon doet, blijkt ook dit nieuwe traject tot in de puntjes te zijn voorbereid. De e-commerce gigant werkt voor dit videotraject samen met het productiehuis Kin Community. ‘Overhaul’ is de titel van de webserie, die in totaal zes afleveringen gaat tellen en waar de hoofdrol is weggelegd voor Amerikaanse YouTube-sterren. Een variant dus op de Nederlandse vlogger Enzo Knol.

Youtube-vloggers

De YouTube-vloggers die straks gaan optreden, hebben vooral tot taak om de amusementswaarde en aantrekkelijkheid van de

Brancheringsregelingen voor detailhandel in strijd met Europees recht (II)?

In Nederland weten wij niet anders dan dat niet alle vormen van detailhandel op elke locatie zijn toegestaan. Reden daarvoor is dat niet elke locatie voor elke vorm van detailhandel geschikt is en dat gemeenten veelal het centrumgebied willen beschermen. Concreet gezegd: een bouwmarkt aan de rand van de stad en de kledingwinkel in het centrum. Maar… die regels blijken nu misschien wel strijdig met Europees recht. Arjan Loo zoekt het uit voor MIX.

In een eerdere editie van MIX (juli 2016) stelde ik de vraag of deze beperkingen wel mogen worden gesteld of dat deze mogelijk in strijd zijn met Europese regelgeving. En wat dan de gevolgen zouden zijn. Gelet op recente Europeesrechtelijke ontwikkelingen lijkt over die vragen meer duidelijkheid te komen.

Rechtszaak ‘Stad Appingedam’

De reden voor die vragen was een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) over het bestemmingsplan ‘Stad Appingedam’ van de Appingedamse

In speciaalzaak spelen ze het ‘op de man’

Wilbert van den Berg heeft samen met zijn broer Hans en familielid Bert Huisman een vbs-zaak én een Praxis. Een mooie combinatie. We praten met hem over de kansen van keuzes, de gevolgen van een brand, de combinatie van online en offline, het stellen van prioriteiten en over zijn toekomstperspectief.

Samen met zijn broer Hans (50) en Bert Huisman (65) runt Wilbert van den Berg (53) de vbs-winkel Kesler in Zeist en de plaatselijke Praxis. Of eigenlijk bemoeit hij zich vooral met Kesler, runt Bert de Praxis en werkt Hans op beide adressen mee. De speciaalzaak in het centrum van Zeist bestaat al sinds 1895. Van den Bergs overgrootvader startte hem, zijn opa nam hem over, daarna diens twee schoonzonen en sinds een jaar of dertig staan Wilbert, Hans en Bert aan het roer. Vijfentwintig jaar geleden openden zij in Zeist ook de

Folder nog steeds effectief en volop in beweging

Dertien miljoen Nederlanders lezen wel eens reclamefolders. Daarmee blijft de folder onverminderd populair. Wel is een verschuiving te zien: het aantal digitale folderlezers stijgt, maar dit gaat nauwelijks ten koste van de papieren variant. Door de toegenomen weerstand tegen papierverspilling komen nieuwe initiatieven en online toepassingen in een stroomversnelling. Dit blijkt uit onderzoek van de NOM Folder Monitor 2017.

Gemiddeld leest 55% van de Nederlanders alleen de papieren folder.
In de doe-het-zelfbranche is dit percentage
hoger: 58%.
Zo’n 7% leest alleen digitale folders, in onze
branche is dit 10%.
Van alle consumenten leest 34% de papieren en de digitale variant van de folder.

Wat zijn de ervaringen?

Al ruim twee jaar heeft Decorette shop-in-shopconcepten in Hubo- en Multimate-winkels. Met dit concept bieden de DGN-winkels een nieuw of aanvullend assortiment op het gebied van woninginrichting, onder het label van de Decoretteformule. Wat zijn de opgedane ervaringen en de resultaten van deze strategie? MIX vroeg het aan Angela van Dongen, de formulemanager van Decorette. “Hubo en Decorette richten zich op maatwerk en ontzorgen. Dat gaat prima samen.”

Wat is de stand van zaken van de Decorette shop-in-shops?

‘Eigenlijk heel goed. We hebben momenteel zeven shop-in-shops bij DGN-winkels. De bedoeling is dat er later dit jaar nog drie tot vier Decorette-shops in DGN-winkels opengaan. De winkels die een shop-in-shop hebben, draaien goed. We zien daarbij dat de synergie met het doe-het-zelfaanbod werkt. Maar we zien ook klanten die gericht voor de Decorette-formule naar de winkel komen, al zijn die aantallen kleiner. Andersom zien we dat deze klanten op hun beurt doe-het-zelfproducten bestellen. De twee winkels die

Probleemoplosser voor het dagelijks leven

In Duitsland exploiteert de Zweedse winkelketen Clas Ohlson sinds een jaar drie winkels. Het concept is innovatief met een aanbod dat niet alleen uit DIY-producten bestaat, maar ook artikelen bevat die sterk gerelateerd zijn aan producten die in en rond het huis gebruikt worden.

Probleemoplosser voor het dagelijks levenIn mei 2016 opende de Zweedse keten Clas Ohlson zijn eerste Duitse winkel in Hamburg. De twee andere winkels openden in september en november. De winkels zijn geschikt voor klein formaat concepten in binnensteden en bieden een ongebruikelijke productmix voor Duitse klanten. Naast een assortiment aan doe-het-zelfartikelen bieden de winkels namelijk ook kleine elektrische apparaten, glazen, huishoudelijke artikelen en opbergsystemen, schrijfwaren en kantoorbenodigdheden, spelletjes en een beperkt assortiment voor huisdieren. Maar ook een volledige multimedia-afdeling met stekkers en powerbanks, 3D printers en virtual reality brillen vind je

Maxeda trekt stekker uit Formido

Maxeda gaat Praxis versterken met de winkels van Formido. Dat is de lezing van de formule-move die de retailer onlangs bekend maakte. Ondernemers krijgen een individueel aanbod en voor degene die bij Praxis passen, betaalt Maxeda de volledige ombouwkosten, exclusief de oude en nieuwe voorraden. Wat zijn de haken en ogen van deze operatie en wat kan het belang van Maxeda zijn?

Allereerst: de aandeelhouders van Maxeda zijn niet per se retailers maar ‘private equity’. Durfinvesteerders die het eigendom eigenlijk in hun maag gesplitst hebben gekregen van de vorige eigenaren, hun schuldenaren. Deze eigenaren van Maxeda willen Praxis en Formido verkopen, dat is geen geheim. Maar de kopers staan kennelijk niet in de rij.

Wie koopt een franchiseclub?

Voor Formido vindt Maxeda waarschijnlijk lastiger een koper dan voor Praxis. Formido is namelijk een franchise-club en daar zitten niet alle kopers op te wachten. Want

GfK-cijfers 2.0

GfK herziet haar Universum van de DHZ-retail. Berry van Oosterhout legt uit waarom.

‘2.0’ is een gevleugeld begrip geworden in deze tijd van snelle informatisering; van oorspronkelijk de vernieuwde versie van een softwarepakket nu als begrip voor een vernieuwde aanpak. Met GfK 2.0 doelen we ook op die vernieuwde aanpak.

Een breuk in de vertrouwde routine die al snel leidt tot de verzuchting: ‘Vroeger was alles beter…’ Vroeger is de vorige eeuw; dat lijkt ver weg, maar is slechts een periode van zeventien jaar. Vroeger was de wereld veel overzichtelijker, dachten we, juist omdat ons het overzicht ontbrak. We

Van Formido naar Praxis: past de puzzel?

Onlangs werd de franchisenemers van Formido medegedeeld dat de Formido-formule ophoudt te bestaan. Moeder Maxeda wil het merendeel van de Formido-winkels ombouwen naar de Praxis-formule. Een grote verandering voor de Formido-ondernemer. Maar is het merendeel van deze bouwmarkten eigenlijk wel geschikt om als Praxis te worden geëxploiteerd? Marshoek zocht het uit.

“In een aantal marktgebieden zijn Formido en Praxis elkaars directe concurrenten. Verder is het maar de vraag of de diverse marktgebieden wel geschikt zijn voor een Praxis-winkel. In dit artikel analyseert Marshoek hoeveel Formido-winkels geschikt zijn voor een ombouw naar de Praxis-formule op basis van de kenmerken van de locaties en hun marktgebied. In deze analyse kijken de retailexperts van Marshoek onder andere naar oppervlakte van de winkels, het concurrentieveld en het marktgebied.

Oppervlakte winkels

De Praxis-formule heeft een bepaalde

“Continuïteit belangrijk voor de hele keten”

De aandelen van THR zijn definitief verkocht door Reesink aan een groep private investeerders. THR-directeur Mirjam Karmiggelt moest hun naam geheimhouden. Intussen geeft interim-directeur Holtman toe dat THR steken liet vallen, maar zweert hij vertrouwen in de visie en strategie van THR 3.0. Ook Husqvarna – een van de grootste leveranciers – speelt een sleutelrol, zo blijkt.

Nu de deal definitief rond is, maakt THR bekend dat haar nieuwe aandeelhouders ‘partners met hart voor DHZ’ zijn. Het officiële bericht luidt: “Op 13 juni jongstleden werd gemeld dat er een principe overeenstemming was om de aandelen THR B.V. te verkopen aan een groep private investeerders. Afgelopen dinsdag 4 juli 2017 is de overname van de aandelen THR B.V. afgerond. Royal Reesink heeft hierbij al haar aandelen in THR B.V. verkocht.” En: “De overname stelt THR B.V. in staat mee te groeien met de huidige gunstige marktomstandigheden, waardoor THR B.V.

Pagina's

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief